
Det har været en god sommer for de jyske hoteller, som har haft travlt med at betjene kunder, da kortforbruget i uge 27-32 var 11 pct. højere end i samme periode sidste år.
Det skriver Børsen på baggrund af tal fra Nets, der har undersøgt kortforbruget på Sjælland og i det jyske.
Det er ikke samme billede, der gør sig gældende på de københavnske hoteller, hvor der har været et fald på 66 pct. i uge 27-32 sammenlignet med samme periode sidste år.
Peter Haaber, der er adm. direktør for Zleep Hotels, som både har hoteller på Sjælland og i Jylland, kan godt nikke genkendende til forskellen.
"Det har virkelig været som nat og dag. I Aarhus havde vi udsolgt, mens København var gabende tom med en belægning på omkring 20 pct.," lyder det fra Peter Haaber, som fortæller, at Zleep Hotels i løbet af sommeren sendte personale fra Sjælland til Jylland for at matche efterspørgslen.
En af forskellene på det jyske og det københavnske hotelmarked var den udskældte seksdagesregel, der var gældende henover sommeren.
Den betød nemlig, at turister i København skulle booke mindst seks overnatninger, hvilket var med til at mindske efterspørgslen.
Nedskrivninger udhuler egenkapitalen hos Esbjerg-familie: Forventer underskud igen
Michael Kaa går i opkøbsgear på et kollapset hotelmarked – og giver regeringen møgfald
Færre bookinger tvinger Scandic til at afskedige 250
Generationsskifte hos Esbjerg-familie med trecifret millionbeløb i ejendomme