Watch Medier

Corona-hjemmearbejde fortsætter med at løfte salget hos GN

Danske GN sælger høreapparater og headsets. Krisen har sendt salget af de to produkter hver sin vej.

GN Hearings nye høreapparat Resound One er kommet godt fra start. | Foto: GN / PR

Coronakrisen fortsætter med at have særdeles modsatrettede konsekvenser for den danske koncern GN.

Selskabet sælger høreapparater og headsets, og mens førstnævnte er hårdt ramt af krisen, sælger det næste i stor stil.

Facit bliver dog positivt for selskabet. I juli, august og september er det samlede salg nemlig løftet til 3,7 milliarder kroner. Det er knap 25 procent mere end i de samme tre måneder sidste år, fremgår det af selskabets regnskab for perioden.

Salget af høreapparater er i kvartalet faldet 14 procent til 1,3 milliarder kroner.

Det hænger sammen med, at færre har været til specialist for at få tjekket, om de har brug for at købe et høreapparat under krisen.

Her har der dog været en spirende genopretning i kvartalet, lyder det i regnskabet, og ikke mindst lanceringen af høreapparatet Resound One har været en succes, melder GN Hearing.

"Det er gået virkeligt godt. Faktisk kan jeg med meget stor overbevisning sige, at Resound One er vores bedste lancering nogensinde. Det er vi selvfølgelig utroligt glade og stolte over, ikke mindst i denne tid, og også af den grund, at vi her bringer et helt nyt og banebrydende produkt på markedet," siger administrerende direktør Gitte Aabo fra GN Hearing i et interview med Ritzau Finans om produktet, som blev lanceret i slutningen af august.

Headset-salg steget på grund af corona

I headset-forretningen er salget omvendt steget 66 procent til 2,4 milliarder kroner, da flere har arbejdet hjemme og derfor har haft brug for headsets.

Chefen for området, René Svendsen-Tune, siger i en kommentar, at det leverede en ekstraordinær høj salgsvækst.

"Efterspørgslen var selvfølgelig hjulpet af agendaen om hjemmearbejde, men nedenunder ser vi en fundamental sund udvikling i efterspørgslen for fleksible løsninger," lyder det.

Salg af høreapparater har historisk set været det største forretningsområde for GN. Sidste år tippede det dog over, så det blev headsets, der fyldte størstedelen af salget.

Det er blandt andet callcentre, banker og forsikringsselskaber, som køber headset fra GN af mærket Jabra. Det sælges dog også til privatpersoner, hvor selskabet de seneste år har haft succes med det trådløse headset Jabra Elite.

GN beskæftiger globalt set flere end 6000 mennesker.

/ritzau/

Mere fra Watch Medier

Jyske Banks opkøb får konkurrenter til at opruste

Flere banker skruer op for offensiven i det midt- og vestjyske, hvor Handelsbanken er en af de største aktører. Oven på Jyske Banks køb af Handelsbankens aktiviteter i Danmark ser en højere andel af kunderne sig om efter ny bank.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs