KOPI A.P. Møllers forskningscenter åbner dørene for nye partnere

Det nye forskningscenter, der med Bo Cerup-Simonsen i spidsen skal finde nye løsninger på shippings klimaudfordring, går efter mere end 50 nye partnere. Resultaterne vil blive delt bredt med hele industrien, understreger Simonsen.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
af LINETTE THØGERSEN

Der skal langt flere partnere med i det nye A.P. Møller-finansierede forskningscenter, der skal finde løsninger på den store klimaudfordring, som skibsfarten står over for.

Det understreger Bo Cerup-Simonsen, der er adm. direktør for det nye initiativ og et kendt ansigt i industrien med sit arbejde på Maersks Triple E-skibe, der satte helt nye miljøstandarder for containerrederier.

I marts vendte han tilbage til København og Esplanaden. I dag blev det tydeligt hvorfor med lanceringen af det nye center.

Centeret er støttet af A.P. Møller Fonden med 400 mio. kr. og opkaldt efter Hr. Møller, "Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping", mens syv globale virksomheder herunder Maersk, MAN, Cargill og NYK er blandt de grundlæggende partnere.

Centeret er dog afhængigt af endnu flere partnere, fortalte Bo Cerup-Simonen, og flere virksomheder og universiteter er allerede nu interesserede i at deltage.

"Lige nu er vi syv partnere, og vi skal have hele forsyningskæden med, alt med fra energiselskaber og hele vejen på tværs. For virkelig at gøre en forskel skal vi op at være 50 partnere," sagde han og understregede, at tallet ikke er helt præcist.

Er der tale om rene projektpartnerskaber, er der brug for mere end 100 partnere. Det tæller alt fra energiselskaber, rederier, leverandører og teknologivirksomheder.

Uafhængig forskning

Etableringen af det nye center er ifølge Bo Cerup-Simonsen unikt, når man ser på, hvad der i øjeblikket sker på verdensplan.

I dag findes der mange forskellige samarbejder mellem rederier, leverandører, brændstofproducenter og mange andre, der alle arbejder for at finde løsningerne, der skal sikre, at industrien kan nå op til ambitionerne. Men det går for langsomt. Der er brug for at accelerere udviklingen, hvis ambitionerne skal nås.

"Alt i alt bliver det et kraftcenter, som bliver ganske unikt. Vi kommer til at samarbejde med en masse eksisterende organisationer, ngo'er, og konsortier i verden. Vi er en almennyttig aktivitet, vi er en uafhængig enhed, vi er ikke afhængig af noget sæt af virksomheder, det giver os en mulighed for at forholde os neutral til, hvad der er bedst for skibsfarten, uden at vi allerede har investeret eller lavet nogle bets på, hvad der skal vinde," siger han.

Derfor skal resultaterne fra centeret også deles med hele industrien. Det bliver ikke forbeholdt nogle få i branchen, understreger Simonsen.

"I og med vi er en almennyttig aktivitet, så ønsker vi at få vores viden ud, der hvor det kan gøre en forskel bredt. Vi kommer til at kommunikere bredt om det. Vi kommer til at indgå i diskussioner og samarbejder, hvor vi kan bringe vores viden i spil for at gøre en forskel."

"Vi arbejder for hele skibssektoren. Vi er ikke en Maersk-aktivitet. Vi tager det brede perspektiv og de gode muligheder, som vi også kommer til at undersøge og snævre ind. Så vi kan accelerere de løsninger."

Base i København

Det nye center kommer til at ligge centralt i København, hvorfra arbejdet med at danne sig det store overblik over fremtidens løsninger for at sikre en klimaneutral shippingindustri vil udspringe. I efteråret bliver det formelt etableres med en ny legal enhed, som bliver en erhvervsdrivende fon med et almennyttigt formål.

Bo Cerup-Simonsen vendte selv i marts tilbage til København for at begynde arbejdet med det nye center. Fire personer fra Maersk har stået for at lave det forberedende arbejde med ansøgninger, og siden kom de seks andre stiftende virksomheder ind.

Bo Cerup-Simonsen går nu i gang med at ansætte de omkring 100 forskere, der i løbet af de næste to til tre år skal blive en del af arbejdet.

Om et år er op mod 40 på plads, forventer han. De ansatte skal komme både fra Danmark og resten af verden. Ambitionen er at bidrage med det samme. Spørgsmålet er mere, hvornår det reelt batter noget, siger Bo Cerup-Simonsen.

"Om tre år har vi identificeret første sæt af frontrunners, som skal kunne dekarbonisere en betydelig del af skibsfarten," siger han.

Bo Cerup-Simonsen er ikke meget for at udelukke ting fra begyndelsen, men centeret vil formentlig ekskludere ting, der ikke har nok potentiale. Men det handler i første omgang om at få skabt et overblik over alle de forskellige løsninger. Herunder især de nye brændstoffer som ammoniak, brint og biogas, som i øjeblikket bliver set som nogle af løsningerne.

"Overblikket er en mangelvare i dag. Det er ekstremt vanskeligt at sammenligne en energiform mod en anden. Det bliver et meget fragmenteret billede af, hvad mulighedsrummet er. Det er meget svært selv for store virksomheder, hvordan de her muligheder sammenligner sig med hinanden," forklarer han.

"Vi har en meget vigtig rolle i at muliggøre virksomheders strategiske planlægning. Det, at vi får skabt overblik og en bedre forståelse af, hvilken vej udviklingen går, betyder også, at virksomheder kan se, hvor de kan placere sig henne. Det er ekstremt vigtigt, når man skal satse på noget."

A.P. Møller Fonden skyder millioner i center for CO2-neutral skibsfart 

København skal have nyt maritimt testcenter til 1 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også