Watch Medier

KOPI Folketinget forlænger klagefrist for sager om vildledende markedsføring

Fremover kan der klages over vildledende markedsføring inden for tre områder, herunder abonnementssalg, i op til fem år efter, reklamen blev bragt. Hidtil har fristen været to år.

Foto: Josh Edelson/AFP/Ritzau Scanpix

Forældelsesfristen i forbindelse med sager om vildledende markedsføring af fast ejendom, boligkreditaftaler og abonnementer med fast pris bliver forlænget fra to til fem år.

Det har Folketinget vedtaget tirsdag, oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Årsagen til lovændringen er, at der på de tre pågældende områder er set eksempler på, at forbrugeren først har haft mulighed for at opdage, at markedsføringen har været vildledende, efter der er gået to år.

"Som forbruger skal man være sikker på, at den vare, man køber, også lever op til det lovede. Og hvis den ikke gør det, skal man selvfølgelig være sikret. Det gælder, hvis man finder et hul i det nye soppebassin. Og det skal også gælde, hvis man investerer i en projektbolig og opdager, at kvadratmeterne ikke passer. Den type af sager er ikke i orden, og vi skal for alt i verden undgå flere," siger erhvervsminister Simon Kollerup i en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet.

De nye regler træder i kraft 1. juli 2020.

Mere fra Watch Medier

Supermarkedspriser står til at blive varmt valgtema

SF’s forslag om en hasteundersøgelse af supermarkedskædernes prisstigninger bliver både kaldt en ”gratis omgang” og en ”god ide” af politiske aktører og interesseorganisationer. Én ting er der enighed om: Temaet bliver centralt i valgkampen.

FLSmidth opjusterer trods neddrosling i Rusland

Ingeniørkoncernen FLSmidth øger omsætning og overskud i andet kvartal og opjusterer forventningen til årets omsætning med en milliard. Divisionen, der sælger mineudstyr, trækker væksten.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs