Dansk kontrol med skibes svovludledning kan blive vingeskudt fra næste år

En politisk aftale, der bl.a. sikrer penge til en helikopter, udløber fra årsskiftet. Hvis den ikke bliver forlænget inden da, bliver det nemmere for skibe at bryde reglerne for svovludledning.
Uden kontrol risikerer svovludledningen fra skibstrafikken at blive øget. | Foto: Katinka Hustad/Ritzau Scanpix
Uden kontrol risikerer svovludledningen fra skibstrafikken at blive øget. | Foto: Katinka Hustad/Ritzau Scanpix

Det bliver efter alt at dømme lettere for skibe at snige sig uden om miljøreglerne i dansk farvand fra årsskiftet.

En politisk aftale, som sikrer penge til kontrollen med de såkaldte svovlregler, udløber med udgangen af året.

Bliver den ikke forlænget af en ny regering inden da, så vil myndighederne få langt dårligere mulighed for at overvåge, om skibe overholder reglerne for svovlindholdet i deres brændstof.

Det skriver branchemediet Søfart.

”Der blev vedtaget en såkaldt klima- og luftpakke i Folketinget i 2018, som med virkning fra 2019 sikrede finansiering til at overvåge svovludledningen fra skibstrafikken i perioden 2019 til 2022. Da programmet ikke er blevet forlænget, udløber dermed en del af de igangværende aktiviteter fra årsskiftet,” oplyser Miljøstyrelsen i et svar til mediet.

ShippingWatch har kontaktet Miljøstyrelsen for at høre, hvor mange skibe der hvert år bliver taget i at bryde reglerne, der er indført for at mindske luftforurening og forhindre syreregn.

Helikopter kan være fortid

Svovlreglerne blev indført i dansk farvand i 2015 og skal sikre, at skibe forurener mindre.

Reglerne sætter et loft over, hvor meget svovl der må være i skibsbrændstof. Det betyder, at skibe skal sejle på brændstof med lavt indhold af svovl eller købe og installere en såkaldt scrubber, der renser røgen fra skibet.

Siden 2019 har myndighederne bl.a. haft en helikopter i luften, som måler udstødningen fra skibe, der skal sejler i dansk farvand.

Den er fortid fra nytår, medmindre aftalen bliver forlænget af den kommende regering, inden året er omme.

Der har også tidligere været en såkaldt sniffer på Storebæltsbroen, men den er pillet ned og kommer ikke op igen, skriver Søfart.

I en periode kørte myndighederne også et forsøg med en drone, som var udlånt af EU.

Kun stikprøver af olie

Istedet vil kontrollen udelukkende bestå af stikprøver af brændstoffet fra skibe. De bliver kun taget, når skibet er i havn, hvorimod skibene, som sejlede gennem dansk farvand uden at stoppe, bliver kontrolleret med helikopteren.

I 2020 oplyste Miljøstyrelsen til ShippingWatch, at der bliver taget ca. 150 prøver om året.

Den politiske aftale blev indgået i 2018 af den daværende borgerlige regering, som bestod af Venstre, Konservative og Liberal Alliance, samt støttepartiet Dansk Folkeparti. Den afsatte 3 mio. årligt og løb fra 2019 til 2022.

Ansvaret for at håndhæve reglerne ligger hos Miljøministeriet, men i praksis er Søfartsstyrelsen, som udfører kontrollen.

Rederiers udledning af svovl er faldet 77 pct efter nye regler

150 olieprøver og to sniffere skal sikre, at svovlreglerne bliver overholdt i Danmark

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også