Energiagentur: Ammoniak er afgørende for skibsfartens grønne omstilling

For at shipping kan bidrage til at holde temperaturstigningen under 1,5 grader, skal ammoniak være det mest udbredte brændstof i branchen i 2050, skriver energiagentur i ny rapport.
Et ammoniak-bunkerskib der kan lastes med 150 tons ammoniak. Kapaciteten for ammoniak skal øges markant, skriver IEA. | Foto: Stefan Sauer/AP/Ritzau Scanpix
Et ammoniak-bunkerskib der kan lastes med 150 tons ammoniak. Kapaciteten for ammoniak skal øges markant, skriver IEA. | Foto: Stefan Sauer/AP/Ritzau Scanpix

Det Internationale Energiagentur, IEA, tegner i en ny rapport den udvikling, der skal til for, at det globale samfund kan overholde Paris-aftalen med en temperaturstigning under 1,5 grader celsius og opnå netto-nuludledning i 2050.

For at det kan ske, skal tunge brancher som shipping skrue gevaldigt op for investeringerne i grønne brændstoffer og øge skibenes effektivitet markant, hedder det i IEA’s nye Net Zero Roadmap, offentliggjort i dag, tirsdag.

Den globale skibsfart står i dag for ca. tre pct. af den samlede CO2-udledning på verdensplan.

”For shipping har effektivitetsforbedringer, herunder brug af vindassistance og skift til nye brændstoffer, reduceret olieforbruget,” skriver IEA om det scenarie, der skal til i 2050, hvis målet skal nås. 

Og her kommer ammoniak til at spille en langt mere fremtrædende rolle end i dag, lyder det i 2050-scenariet:

”Ammoniak er det primære lav-udledningsbrændstof, der bruges til at dekarbonisere shipping, og bidragene fra biobrændstoffer og brint begrænses i vid udstrækning af deres relativt høje omkostninger,” fremgår det af IEA-rapporten.

Behov for flere ordrer på ammoniak-drevne skibe

Samlet set skal andelen af biobrændstof, brint og brintbaserede brændstoffer øges fra mindre end én pct. i dag i skibs- og luftfart til omkring 15 pct. i 2030 og 80 pct. i 2050.

Energiagenturet understreger, at der endnu ikke er nogen kommercielle ammoniak-drevne skibe på søen, men de omkring 150 bestilte, ammoniak-drevne skibe, der var i den globale ordrebog med udgangen af 2022, udgør et godt grundlag for at teste og udvikle systemerne og de sikkerhedsforanstaltninger, der skal til.

For at brændstoffet skal slå til i 2050, skal antallet af ordrer på nye skibe, som kan sejle på ammoniak, stige med 20 pct. om året frem mod 2030.

”Aftaler mellem skibsoperatører og ammoniak- og methanolproducenter vil være nødvendige for at bringe udbud og efterspørgsel i overensstemmelse med hinanden og for at gøre det muligt for brugen af lav-udledningsbrint i skibsfarten at stige så hurtigt som planlagt,” skriver IEA. 

Rapporten kommer i kølvandet på en analyse fra analysehuset S&P Global Commodity Insights, som vurderer, at grøn metanol, som bl.a. Mærsk har satset stort på til at dekarbonisere sin flåde, kan blive overhalet af netop ammoniak. 

Årsagen er ifølge S&P Global, at høje omkostninger til at skaffe klimavenlig CO2 - også kaldet biogen CO2 - som vigtig ingrediens i produktionen af grøn metanol, kan blive en alvorlig stopklods. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også