Salling Group sænker priserne på plantebaserede varer

100 plantebaserede varer falder mindst 10 pct. i pris fra uge fem, meddeler dagligvarekoncernen, der står bag Bilka, Føtex og Netto.
De 100 varer dækker over produkter, der er alternative til animalske produkter. | Foto: Salling Group/pr
De 100 varer dækker over produkter, der er alternative til animalske produkter. | Foto: Salling Group/pr

Det skal være nemmere og billigere at vælge plantebaserede varer og klimaet til, lyder det fra Salling Group, der nu sænker prisen på 100 plantebaserede varer i Netto, Føtex og Bilka. 

Det oplyser Salling Group i en pressemeddelelse, hvori detailkoncernen selv beskriver prisnedsættelsen som et ”direkte angreb på priserne, efter at det med ’Priskrig’ er lykkedes med at skære 18 pct. i gennemsnit af priserne på flere end 100 almindelige dagligvarer i de seneste måneder.”

Nu rettes sigtekornet mod den plantebaserede kategori, hvori priserne fra uge fem sænkes med minimum 10 pct. Ambitionen er, lyder det, at øge antallet af de plantebaserede varer og fordoble omsætningen inden udgangen af 2025. 

”Vi fortsætter vores pres på priserne og ønsker samtidig at udbygge vores position på det plantebaserede marked, fordi gode og konkurrencedygtige alternativer er vigtige i kampen for at bringe CO2-udledningen ned,” udtaler Henrik Vinther Olesen, kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group. 

”Desuden har vi et ønske om i endnu højere grad at inspirere kunderne til at prøve alternativer til kødholdige retter. Det handler først og fremmest om at have attraktive varer til gode priser, hvor vi nu sætter mål om et udvidet sortimentet samt en konkret prisnedsættelse på minimum 10 pct. på 100 plantebaserede varer,” fortsætter han.

De 100 varer dækker over produkter, der er alternative til animalske produkter.

Henrik Vinther Olesen sætter yderligere ord på ambitionen om at fordoble omsætningen på det plantebaserede inden 2025. 

”Vores mål er i første omgang at fordoble omsætningen inden 2025 og tage endnu flere plantebaserede fødevarer ind på vores hylder. Det vil kunderne kunne se i vores butikker i markedsføringen, men ambitionen rækker videre, og vi vil løbende følge og udfordre markedet for at drive det frem, siger han og fortsætter: 

”Det er en del af vores klimaambition at give kunderne mulighed for at reducere deres klimaaftryk, og det kan vi netop gøre ved sikre et stort udbud af plantebaserede varer og ved at sænke priserne. Vores målsætning er at sænke klimaaftrykket fra de varer, vi sælger, så vi senest i 2050 er neutrale i hele vores forretning.”

Lidl øger fokus på salg af plantebaseret mad med ny kampagne

Også Lidl har for nyligt igangsat kampagne med fokus på at øge salget af plantebaseret mad.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også