Ét ord gjorde trafiktavle ugyldig i forsøg med nulemissionszone

Forsøg med en grøn trafikvej uden benzin- og dieselbiler i København kom skævt fra start, og der gik adskillige måneder, før skiltene kunne håndhæves. 
Dette skilt kunne politiet ikke håndhæve efter. | Foto: Jens Dresling
Dette skilt kunne politiet ikke håndhæve efter. | Foto: Jens Dresling

Folketinget besluttede i sidste uge at tillade kommuner at etablere såkaldte nulemissionszoner, men siden marts har Københavns Kommune faktisk så småt prøvet konceptet af. Det har dog ikke været uden udfordringer.

I foråret etablerede kommunen en ”grøn trafikvej” i Stefansgade, hvor benzin- og dieselbiler ikke er velkomne. Området dækker ca. 30 meter og er i praksis det samme som en nulemissionszone.

Den grønne trafikvej er indført på forsøgsbasis, men det er fortsat småt med erfaringer. 

Det fortæller Casper Harboe, mobilitetschef i Københavns Kommune.

”Der har været en knast i forhold til, at politiet vurderede, at de ikke kunne håndhæve på baggrund af den trafiktavle, der var sat op. Det betyder, at der i en lang periode ikke har været nogen håndhævelse. Det var ikke noget, vi var herre over,” siger han.

Knasten opstod, idet der stod ”nulemissionskøretøjer” på skiltet. Nulemissionskøretøjer er dog ikke defineret i færdselsloven, og derfor kunne politiet ikke håndhæve reglerne i zonen, forklarer Casper Harboe.

Nu er der dog sat nye skilte op. I stedet for køretøjer står der ”nulemissionsbiler” på skiltene.

Det er en lille ændring. Hvorfor gør det nogen forskel?

”Det var en vurdering af, at der ikke var hjemmelsgrundlag på baggrund af den tavle, hvor der stod køretøj. For os kan man sige, at det har været ærgerligt, at der skulle gå så lang tid, hvor man ikke kunne håndhæve,” siger Casper Harboe.

Mobilitetschefen fortæller, at Vejdirektoratet havde givet grønt lys til de skilte, som Københavns Kommune havde sat op i forbindelse med nulemissionszonen.

Trafikøer

Miljøministeriet kunne fredag i en pressemeddelelse fortælle, at alle landets kommuner fremover får mulighed for at indføre nulemissionszoner.

Zonerne er et middel til at nedbringe CO2-udledning fra biler i byerne. Danmark følger i slipstrømmen af bl.a. Stockholm og Holland, hvor der er nulemissionszoner på vej i 2025. 

Københavns Kommune har meldt sig klar til at indføre reelle nulemissionszoner.

”Vi har længe efterspurgt muligheden fra Christiansborg, og Middelalderbyen er oplagt som Københavns første nulemissionszone. Jeg glæder mig til, at vi kan komme i gang,” siger Sophie Hæstorp Andersen (S), overborgmester i Københavns Kommune, i en pressemeddelelse. 

Flere danske kommuner - herunder København - har en ambition om at få fossildrevne biler ud af byerne inden 2030. Foruden nulemissionszoner vil Københavns Kommune bl.a. også arbejde med såkaldte trafikøer, der er et koncept hentet hjem fra den belgiske by Gent. 

En trafikø er et område af en by, der er blevet lukket af for gennemkørende trafik. Biler har stadig adgang, men området er forbeholdt bilister med et ærinde som eksempelvis beboere. Desuden er der også kun én adgangsvej.

Casper Harboe forklarer, at man i Københavns Kommune i efteråret 2023 allerede har etableret en trafikø i Blågårdsgadekvarteret på Nørrebro.

”Det gør det simpelthen besværligt at køre i bil, og det betyder, at folk ikke kører så meget. Det er hovedtanken i det,” siger Casper Harboe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også