Watch Medier

Fremtiden udfolder sig for Novo Nordisk

En børsmeddelelese fra Novo Nordisk varslede fredag starten på et nyt kapital i medicinalvirksomheden, der kan vise sig særdeles guldrandet.

Foto: Mkkel Abenhus Hemmingsen er redaktør for Watch Medier med ansvar for MedWatch.

Fredag eftermiddag tikkede en børsmeddelelse ind, der ikke umiddelbart adskilte sig fra den strøm af meddelelser, der hver dag kommer fra de børsnoterede selskaber.

Men betydningen af meddelelsen var langt større, end den umiddelbart fortalte.

I meddelelsen oplyste Novo Nordisk, at det har sendt en helt ny fedmebehandling til godkendelse på det amerikanske marked, og det varsler helt nye tider for medicinalselskabet.

Bliver den nye fedmebehandling - som endnu ikke har fået et navn - godkendt, kan Novo Nordisk træde ind med fuld styrke på dét fedmemarked, som selskabet i årevis har arbejdet på at definere og etablere, og kronen på værket vil være et få fedme anerkendt som en sygdom, hvilket vil øge villigheden hos sundhedssystemer verden over til at betale for at behandle fedme med medicin.

Kernen i behandlingen er molekylet semaglutid, der allerede har bevist sit værd i diabetesmidlerne Ozempic og Rybelsus, og nu også skal stå prøven på det relativt uopdyrkede marked for fedmebehandling.

Novo Nordisk sælger i forvejen fedmemidlet Saxenda, der alene i 2019 solgte for knap 6 mia. kr., men alt tyder på, at en mere effektiv behandling i kombination med et mere modnet marked for alvor kan udløse store indtægter.

At der er store beløb at hente på fedmemarkedet understreges af, at Novo Nordisk har brugt formentlig mellem 530 og 670 mio. kr. på at skære tre måneder af sagsbehandlingstiden hos de amerikanske myndigheder.

Novo Nordisk anser da også fedmemarkedet som den næststørste vækstdriver for virksomheden - kun overgået af diabetesbehandling, der i knap 100 år har været selskabet primære fokus.

Øget konkurrence

Men i modsætning til i dag, hvor konkurrencen er begrænset, så tiltrækker et i stigende grad lukrativt fedmemarked nye konkurrenter, heriblandt den mangeårige konkurrent på diabetesmarkedet Eli Lilly.

Udsigten til øget konkurrence begrædes dog ikke hos Danmarks største medicinalvirkomhed - nej, den bydes tværtimod velkommen med åbne arme ud fra devisen, at jo flere selskaber, der presser på for at udvikle markedet, jo hurtigere kan potentialet forløses.

Det betyder med andre ord ikke noget, at konkurrenterne tager et stykke af kagen, når kagen samtidig har udsigt til at blive markant større.

Om Novo Nordisk kan indløse billet til fedmemarkedet med semaglutid afgøres om seks måneder.

Mere fra Watch Medier

Re-Match relancerer børsambition

Den danske hardtech-fond Nordic Alpha Partners går atter i markedet med genanvendelsesvirksomheden, hvis børsambitioner blev sat på pause i september. De prominente kerneinvestorer er fortsat med, men beløbet, virksomheden vil rejse, er blevet mindre.

Shoppingcenter med milliardværdi får ny ejer

Big Shopping Center i Herlev på 40.700 kvm er solgt til en britisk investor. Uden at afsløre købesummen oplyser parterne, at det er den næststørste handel med butiksejendomme i Norden siden coronapandemiens udbrud.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs