Watch Medier

Trængselsafgifter spøger, men bilisterne slipper endnu engang med skrækken

I den længe ventede anden del af regeringens elbilkommissions rapport blev der slået til lyd for en ny trængselsafgift i København. Men forslaget vakte tilsyneladende lidt for mange minder om Thorning-regeringens fejlslagne betalingsring og blev hurtigt skudt ned.

Foto: Watch Medier / Jan Bjarke Mindegaard

Elbilkommissionen, anført af tidligere Dong-topchef Anders Eldrup, lagde i den forløbne uge i en politisk bestilt rapport op til, at vejafgifter i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg kan være en løsning på fremtidens trængselsproblemer:

"Kommissionen anbefaler, at der – inden for de midler, som er afsat til området i klimaaftalen om vejtransport i december 2020 – igangsættes et projektarbejde med en dybdegående analyse af effekterne af en trængselsafgift i miljøzonen i København og Frederiksberg, herunder administrative og kontrolmæssige omkostninger, før der træffes beslutning om at indføre en sådan afgift," lyder anbefalingen i rapporten.

Medlemmerne af kommissionen - der er ledet af den tidligere DONG-chef Anders Eldrup, må have været pinligt bevidste om, at et forslag om en trængselsafgift lynhurtigt ville få Christiansborg til at mindes Thorning-regerings fejlslagne betalingsring i København. En ring der som bekendt aldrig kom længere end til tegnebrættet. Men som alligevel endte med at koste dyre, politiske point.

Der gik da heller ikke mange minutter, fra Elbilkommissionen havde præsenteret sine anbefalinger for fremtidens elbilsvejnet, før den centrale idé om trængselsafgifter blev skudt ned.

"Vi vil ikke indføre en trængselsafgift i København. Vi ønsker ikke at bekæmpe mobilitet," lød det fra transportminister Benny Engelbrecht (S), som frygter, at en sådan trængselsafgift vil begrænse folk i at komme på arbejde.

Hvorfor tøver regeringen?

Nu er der jo ikke så mange af os, der kommer på arbejde fysisk pt. Men ikke desto mindre kan de af os, der jævnligt begiver os ud i trafikken i myldretiden, altså ånde lettet op.

Men når den første lettelse har lagt sig, må man stille sig selv spørgsmålet, hvad regeringen egentlig vil på transportområdet? Lige siden regeringen tiltrådte i 2019 har opposition, organisationer og sikkert også mange bilister og brugere af offentlig transport efterspurgt en klar plan for fremtidens infrastruktur. Den tidligere VK-regering barslede kort for valgnederlaget i 2019 med et omfattende infrastrukturudspil, som blandt andet indeholdt en udskældt omfartsvej i Mariager, men også milliarder til nye motorveje.

Den plan blev hurtigt lagt tilbage i skuffen, da socialdemokraterne indtog regeringskontorerne. Men siden har der været stille om, hvad regeringen egentlig vil på trafikområdet. På nær en omlægning af bilafgifterne i efteråret 2020, der på mange måder blev mindre omfattende end forventet, har det været så som så med de politiske udspil.

Vi ved nu, at man fra regeringens side ikke ønsker en trængselsafgift. I følge transportminister Benny Engelbrecht indeholder elbilkommissionens rapport dog mange andre "spændende forslag" til, hvordan man blandt andet får sikret en større udbredelse af elbiler, forklarede han til Jyllands-Posten.

"Vi skal sikre adgang til ladestandere overalt i Danmark, så alle danskere har muligheden for at vælge de grønne biltyper uanset om man bor i et brokvarter i København eller i Sønderjylland eller Nordjylland," sagde han og lovede, at regeringen vil nu studere rapporten nærmere.

I det mindste ved vi nu, at man ikke behøver ikke bruge mere tid på at diskutere betalingsringe.

På den måde kan endnu en regeringskommission konkludere, at dens arbejde snarere blev brugt til at skyde idéer ned end til at bringe dem til bordet. Spørgsmålet er så bare, hvilke ideer regeringen selv barsler med. Det får vi sandsynligvis svar på i foråret, hvor regeringen fremlægger sit infrastrukturudspil. Et udspil der med garanti vil åbne for nye, trafikpolitiske slagsmål. Kommissionsarbejde eller ej.

 

Mere fra Watch Medier

Investor: Opgør med Totalkredit-aftalen vil åbne muligheder for Jyske Bank

Ud over at kunne få en større realkreditforretning vil det give Jyske Bank bedre muligheder for at købe konkurrenter, hvis der kommer ændringer i den aftale, der i øjeblikket sikrer, at 45 danske danske pengeinstitutter formidler realkreditlån fra Totalkredit. Det vurderer bankinvestor og aktieanalytiker Michael West Hybholt.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs