En halv milliard til cykelstier – så mangler kun vejene, broerne og banerne

Tiden går på andet år, uden en overordnet plan fra regeringen for den infrastruktur, der er afgørende for fremtidig økonomisk vækst og bosætning. I denne uge blev der delt milde gaver ud til bedre cykelstier. En dråbe i havet i forhold til, hvad en ny plan for veje, jernbaner og faste forbindelser kræver. Erhvervslivet venter imens utålmodigt.
Jørgen Bendsen er redaktør på Watch Medier med ansvar for EjendomsWatch. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
Jørgen Bendsen er redaktør på Watch Medier med ansvar for EjendomsWatch. | Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier

En sydfynsk cykelsti fra Faaborg til Svanninge Bakker til 25 mio. kr. er blandt de i alt 20 projekter, som et politisk flertal i denne uge kunne præsentere som led i udmøntningen af en overordnet plan til 520 mio. kr., der skal gøre cyklen som transportform mere attraktiv.

Bag aftalen står regeringen og dens støttepartier.

Den halve mia. kr. blegner dog i forhold til de 70 mia. kr., som regeringen – inden den tiltrådte i 2019 – mente var nødvendigt til en ny 10-årig plan for den danske infrastruktur i form af veje, broer og jernbaner. Det var ganske vist inden, coronakrisen vendte op og ned på alting, men to år senere må erhvervslivet stadig kigge langt efter en plan for, hvilke store projekter, der prioriteres, og hvilke, der udskydes til senere eller helt skrottes.

Usikkerheden er gift for, at virksomheder og borgere tør disponere og bosætte sig i et område uden at vide, om en vigtig motorvej eller en ny togstation kommer eller ej.

Bare spørg Novo Nordisk om selskabets kommende milliardinvesteringer i Kalundborg. De er helt afhængige af, at en utidsvarende og trafikfarlig landevej frem mod det vestsjællandske industriknudepunkt afløses af moderne motorvej. Et behov, der ikke bliver mindre, når også Mærsk opruster sin containertrafik til og fra Kalundborg Havn.

Tilsvarende har byudviklingsområdet Vinge ved Frederikssund befundet sig i en dobbelt limbo, da investorer og ejendomsudviklere ikke kunne få sikkerhed for, at den nærliggende S-togbane faktisk ville betjene området med en station. Pengene blev dog fundet, og stationen åbnede i december, men det helt store hul i områdets infrastruktur – en Frederikssundsmotorvej, der faktisk løber helt til Frederikssund – mangler stadig i lighed med en Hillerødmotorvej, der når til Hillerød.

Mobilitet er afgørende for økonomisk fremgang, og selvom det er forbundet med store udgifter at bygge nye veje og jernbaner, er der også store udgifter forbundet ved at lade være. Køkørsel gavner ingen, heller ikke klimaet.

Der er nok af ønsker at tage hånd om for transportminister Benny Engelbrecht (S), når han inden for kort tid ventes at præsentere planen med den vifte af projekter, som kan samle et politisk flertal. Det uanset, at skuffelsen over projekter, der forbigås, har det med at overdøve glæden over de projekter rundt i landet, som faktisk bliver prioriteret og dermed leverer lidt ekstra politisk rygvind i et år med kommunalvalg.

Med ugens aftale om cykelstier har regeringen vist, at et flertal kan findes andre steder, hvis Folketingets blå partier skulle stille sig på tværs i den traditionelle armlægning mellem asfalt og togskinner.

Og regeringen, der kritiseres for at være enerådende i håndteringen af coronakrisen, kan vise sig fra en mere inkluderende side.

For en anlægsbranche, der i forvejen er kørt i bund af mangel på offentlige projekter, vil en bred politisk aftale, der også står efter næste og efterfølgende folketingsvalg, være afgørende. Når 10-årige investeringsplaner lader sig gøre i vores nabolande, må det også kunne lade sig gøre herhjemme, uden at sognerådspolitik og særinteresser spænder ben for projekter med positive, samfundsøkonomiske afkast.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også