Sommerens første store ferieuge endte for mange tusinde danskere med aflyste flyafgange og frustration over strejken i SAS. Spørgsmålet er, om kundernes tillid til selskabet har lidt et afgørende knæk?
AF THOMAS BO CHRISTENSEN, REDAKTØR PÅ MOBILITYWATCH
Timingen kunne næsten ikke være mere uheldig – ja, nærmest absurd dårlig.
Efter flere år med coronarestriktioner og aflyste ferieplaner har mange danskere i år formentlig set frem til at skifte overskyede sommerferier i Costa Kalundborg eller lignende ud med rejser til varmere himmelstrøg.
Derfor er det ikke overraskende, at frustrationerne hos flere tusinde ferieklare danskere nåede helt op i det røde temperaturfelt, da en strejke hos piloterne i SAS brød ud i starten af ugen og for manges vedkommende slukkede feriedrømmene.
Strejken kom efter flere uger med forhandlinger om en ny overenskomst, hvor SAS havde lagt op til store besparelser for at gøre selskabet konkurrencedygtigt til tiden efter coronakrisen. I de to seneste år har flyselskabet nemlig indkasseret det ene milliardunderskud efter det andet og optaget nye lån, som det får svært ved at betale.
Derfor har bestyrelsesformand Carsten Dilling og topchef Anko van der Werff igangsat redningsplanen SAS Forward. Den skal barbere både omkostninger og gæld ned og være fundamentet for, at nye investorer vil skyde nye, store milliardbeløb i det gamle skandinaviske flyselskab.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Piloterne siger selv, at de er opmærksomme på de økonomiske kvaler i SAS og har fremlagt et tilbud med besparelser for et større trecifret millionbeløb årligt. Men ifølge SAS-ledelsen er det ikke nok.
Samtidig har oprettelsen af nye datterselskaber med en billigere overenskomst øget mistilliden mellem parterne, som i en flere uger lang offentlig spinkrig har kastet mudder efter hinanden.
Derfor var det måske heller ikke overraskende, at det mandag endte med et nedbrud i forhandlingerne i Stockholm mellem de to parter, selv om der efter flere udskydelser af forhandlingsfristerne ellers var et forsigtigt håb om en løsning.
I stedet kunne tv-stationerne rapportere om rasende flypassagerer i Københavns Lufthavn. I dagevis havde de ikke vidst, ”om de var købt eller solgt”, men med kollapset i den svenske hovedstad smeltede feriedrømmene hurtigere end en Sunlolly-is på Mallorca.
”Jeg rejser aldrig med SAS igen,” lød det igen og igen i tv-reportagerne fra afgangshallerne.
Et øjebliks frustration i en varm og overfyldt lufthavn er selvfølgelig ikke det samme, som at alle kunder har vendt SAS ryggen for evigt. Ikke desto mindre er det nok ikke for meget sagt, at tilliden til SAS næppe har været lavere end nu.
Og selv om alle virksomheder har brug for deres kunders tiltro, så er det i allerhøjeste grad afgørende for SAS, at kunderne igen tør booke billetter hos selskabet, så der kommer likviditet ind i det økonomisk trængte flyselskab.
Allerede kort efter at piloterne varslede strejke, har mange rejselystne skandinaver holdt sig fra at bestille nye flybilletter hos SAS, hvilket har kostet selskabet store beløb i tabte indtægter og i tilbagebetalinger.
Desuden er SAS nok næppe det første selskab, som forbrugerne vil kigge efter, næste gang der skal bestilles en flyrejse – selv hvis piloterne snart genoptager arbejdet.
Derfor foreligger der et kæmpe arbejde for SAS-ledelsen med at genopbygge tilliden – og det er udover arbejdet med at få økonomien til at hænge sammen.
Når det gælder den sidste udfordring, kan ugens anden store SAS-nyhed være en væsentlig hjælp. For dagen efter strejken blev iværksat, annoncerede SAS, at selskabet har søgt om konkursbeskyttelse i USA.
Den såkaldte chapter 11-proces skal grundlæggende sørge for, at kreditorer m.fl. bliver presset til at give indrømmelser, så gælden sænkes, og så SAS får nogle bedre aftaler med f.eks. leasingselskaber.
Tanken med processen i USA er, at selskabet skal kunne fortsætte driften, og at det efter et års tid forhåbentlig kan komme ud på den anden side som et trimmet og konkurrencedygtigt flyselskab.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Ikke desto mindre er det næppe befordrende for danskernes tillid til SAS og deres tilskyndelse til at booke billetter med flyselskabet fremover, at selskabet nu for alvor står på nippet til afgrunden og kædes sammen med ”konkurs”. Og slet ikke, hvis man som forbruger lige har oplevet, at sommerferien gik i vasken på grund af flyselskabet.
Kort sagt står SAS både med alvorlige økonomiske problemer og med to afgrundsdybe tillidskløfter – med piloterne, og ikke mindst med kunderne.
Derfor var det måske meget godt summeret op af bestyrelsesformanden Carsten Dilling, da han af MobilityWatch forleden blev spurgt til udfordringen med at genskabe tilliden hos kunderne:
”Der er sgu mange ting, der er svært i det her luftfartsselskab, du.”
Selv om der er taget et stort skridt med frasalg og lukninger af 54 butikker, kan der blive behov for flere besparelser i Coop siger topchefen. ”Der er brug for klarhed”.
Flere kommuner afventer redegørelser fra Horten og har lukket for nye opgaver til advokatfirmaet i mellemtiden, mens andre ikke har set anledning til ændringer som følge af ”Den sorte svane”.
Færgerederiets driftsresultat endte dog lavere end forventet ved indgangen til 2023 – ikke mindst som følge af fortsat høje priser på brændstof og strøm
Efter sin sygemelding vender Jim Hagemann Snabe ikke tilbage til formandsposten i den svenske batteriproducent Northvolt. Han er fortsat formand for tyske Siemens.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”inden for den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i topledelsen.