Knuste feriedrømme og dybe tillidskløfter hos SAS

Sommerens første store ferieuge endte for mange tusinde danskere med aflyste flyafgange og frustration over strejken i SAS. Spørgsmålet er, om kundernes tillid til selskabet har lidt et afgørende knæk?
Thomas Bo Christensen er redaktør ved Watch Medier med ansvar for MobilityWatch
Thomas Bo Christensen er redaktør ved Watch Medier med ansvar for MobilityWatch
AF THOMAS BO CHRISTENSEN, REDAKTØR PÅ MOBILITYWATCH

Timingen kunne næsten ikke være mere uheldig – ja, nærmest absurd dårlig.

Efter flere år med coronarestriktioner og aflyste ferieplaner har mange danskere i år formentlig set frem til at skifte overskyede sommerferier i Costa Kalundborg eller lignende ud med rejser til varmere himmelstrøg.

Derfor er det ikke overraskende, at frustrationerne hos flere tusinde ferieklare danskere nåede helt op i det røde temperaturfelt, da en strejke hos piloterne i SAS brød ud i starten af ugen og for manges vedkommende slukkede feriedrømmene.

Strejken kom efter flere uger med forhandlinger om en ny overenskomst, hvor SAS havde lagt op til store besparelser for at gøre selskabet konkurrencedygtigt til tiden efter coronakrisen. I de to seneste år har flyselskabet nemlig indkasseret det ene milliardunderskud efter det andet og optaget nye lån, som det får svært ved at betale.

Derfor har bestyrelsesformand Carsten Dilling og topchef Anko van der Werff igangsat redningsplanen SAS Forward. Den skal barbere både omkostninger og gæld ned og være fundamentet for, at nye investorer vil skyde nye, store milliardbeløb i det gamle skandinaviske flyselskab.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Piloterne siger selv, at de er opmærksomme på de økonomiske kvaler i SAS og har fremlagt et tilbud med besparelser for et større trecifret millionbeløb årligt. Men ifølge SAS-ledelsen er det ikke nok.

Samtidig har oprettelsen af nye datterselskaber med en billigere overenskomst øget mistilliden mellem parterne, som i en flere uger lang offentlig spinkrig har kastet mudder efter hinanden.

Derfor var det måske heller ikke overraskende, at det mandag endte med et nedbrud i forhandlingerne i Stockholm mellem de to parter, selv om der efter flere udskydelser af forhandlingsfristerne ellers var et forsigtigt håb om en løsning.

I stedet kunne tv-stationerne rapportere om rasende flypassagerer i Københavns Lufthavn. I dagevis havde de ikke vidst, ”om de var købt eller solgt”, men med kollapset i den svenske hovedstad smeltede feriedrømmene hurtigere end en Sunlolly-is på Mallorca.

”Jeg rejser aldrig med SAS igen,” lød det igen og igen i tv-reportagerne fra afgangshallerne.

Et øjebliks frustration i en varm og overfyldt lufthavn er selvfølgelig ikke det samme, som at alle kunder har vendt SAS ryggen for evigt. Ikke desto mindre er det nok ikke for meget sagt, at tilliden til SAS næppe har været lavere end nu.

Og selv om alle virksomheder har brug for deres kunders tiltro, så er det i allerhøjeste grad afgørende for SAS, at kunderne igen tør booke billetter hos selskabet, så der kommer likviditet ind i det økonomisk trængte flyselskab.

Allerede kort efter at piloterne varslede strejke, har mange rejselystne skandinaver holdt sig fra at bestille nye flybilletter hos SAS, hvilket har kostet selskabet store beløb i tabte indtægter og i tilbagebetalinger.

Desuden er SAS nok næppe det første selskab, som forbrugerne vil kigge efter, næste gang der skal bestilles en flyrejse – selv hvis piloterne snart genoptager arbejdet.

Derfor foreligger der et kæmpe arbejde for SAS-ledelsen med at genopbygge tilliden – og det er udover arbejdet med at få økonomien til at hænge sammen.

Når det gælder den sidste udfordring, kan ugens anden store SAS-nyhed være en væsentlig hjælp. For dagen efter strejken blev iværksat, annoncerede SAS, at selskabet har søgt om konkursbeskyttelse i USA.

Den såkaldte chapter 11-proces skal grundlæggende sørge for, at kreditorer m.fl. bliver presset til at give indrømmelser, så gælden sænkes, og så SAS får nogle bedre aftaler med f.eks. leasingselskaber.

Tanken med processen i USA er, at selskabet skal kunne fortsætte driften, og at det efter et års tid forhåbentlig kan komme ud på den anden side som et trimmet og konkurrencedygtigt flyselskab.

(Artiklen fortsætter under billedet)

SAS-topchef Anko van der Werff og formand Carsten Dilling | Foto: Lars Schroder/AFP/Ritzau Scanpix
SAS-topchef Anko van der Werff og formand Carsten Dilling | Foto: Lars Schroder/AFP/Ritzau Scanpix
Ikke desto mindre er det næppe befordrende for danskernes tillid til SAS og deres tilskyndelse til at booke billetter med flyselskabet fremover, at selskabet nu for alvor står på nippet til afgrunden og kædes sammen med ”konkurs”. Og slet ikke, hvis man som forbruger lige har oplevet, at sommerferien gik i vasken på grund af flyselskabet.

Kort sagt står SAS både med alvorlige økonomiske problemer og med to afgrundsdybe tillidskløfter – med piloterne, og ikke mindst med kunderne.

Derfor var det måske meget godt summeret op af bestyrelsesformanden Carsten Dilling, da han af MobilityWatch forleden blev spurgt til udfordringen med at genskabe tilliden hos kunderne:

”Der er sgu mange ting, der er svært i det her luftfartsselskab, du.”

Tilliden til SAS er udfordret: ”Der er sgu mange ting, der er svært i det her luftfartsselskab”

Skatteyderne står til langt det største tab i slagsmål om SAS-gæld

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også