Berlingske Media bliver medejer af Radio Loud

Berlingske Media har igen kastet sig over radioområdet, efter at koncernen sidste år trak sig fra Radio24syv. Mediehuset er på vej ind i ejerkredsen bag dab-kanalen Radio Loud for bl.a. at opdyrke podcastområdet til unge.
Berlingske Media var tidligere medejer af Radio24syv. | Foto: Niels Hougaard/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Berlingske Media var tidligere medejer af Radio24syv. | Foto: Niels Hougaard/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
AF THOMAS NYGAARD MADSEN, ASTRID STURLASON OG HELLA ANDERSEN

Et år efter at Radio24syv lukkede, har Berlingske Media på ny kurs mod radiomarkedet. Det sker, når mediekoncernen 1. november går ind i ejerkredsen bag Kulturradio Danmark, som driver ungdomskanalen Radio Loud.

For Berlingske Media, der var medstifter og hovedejer af Radio24syv, er målet få erfaringer med at nå ud til yngre lyttere med lyd.

"Vi tror, det er vigtigt at få opdyrket og fundet nogle nye lydformater til unge. Der er Loud godt i gang, og jeg tror, man kan lave endnu mere. Den rimeligt simple analyse er, at hvis du kigger rundt i mediebilledet for frie, uafhængige medier, så er det svært at få adgang til en ung målgruppe. Samtidig kan vi se, at lige præcis den målgruppe render rundt med hovedtelefoner. Så det er det, vi vil arbejde med," siger Anders Krab-Johansen, koncernchef i Berlingske Media.

Berlingske Media får en ejerandel på 40 pct. Det samme gør den nuværende hovedejer, Radio Diablo. De sidste 20 pct. af ejerskabet bliver fordelt mellem de andre lokalradioer, som også i dag er med i ejerkredsen.

Formand håber på digitale Berlingske-kompetencer

Louds bestyrelsesformand og direktør hos medejeren Radio Diablo, Martin Brandt Larsen, kalder det en "naturlig udvikling", at Radio Loud udvider ejerkredsen, efter kanalen har været i luften i et halvt år.

"Selv om vi producerer indhold til en ung målgruppe, har vi aldrig haft den tilgang, at det skulle være et ekskluderende medie. Derfor er vi glade for, at der er flere, der kan se sig selv i de tanker, der er født for et år siden, og som vi har arbejdet med i et halvt år nu," siger han. 

Berlingske Media er ifølge formanden en attraktiv partner, når det gælder digitale kompetencer, som også har været en af grundpillerne for aftalen.

"Det interessante ved at indgå et samarbejde med Berlingske Media er de fremtidige muligheder, der kommer i forhold til det digitale indhold og den digitale distribution. Der har Berlingske Media skarpe kompetencer," siger Martin Brandt Larsen.

Med forventningerne til aftalen hører ud over en digital retning også et håb om at løfte lyttertallene hos radiokanalen.

"Der er tænkt mange tanker i forhold til, hvordan vi skal sikre den digitale udvikling. Der ligger åbne muligheder for at udvikle sig på alle de platforme, som Berlingske Media sidder stabilt på."

Ifølge Martin Brandt Larsen kom aftalen i stand efter en henvendelse fra Berlingske Media.

Forsøg på at nå unge lyttere

Om Berlingske Media må bruge erfaringer fra Radio Loud, der finansieres af offentlige midler, og i så fald hvor meget, er ikke noget, som Berlingske Media har sit største fokus på her og nu.

"Det ved jeg faktisk ikke. I første omgang er det interessant, om det kan lade sig gøre, og hvordan det kan lade sig gøre. Hvordan laver du nogle formater, som får folk til at trykke i stedet for at gå ind på Youtube eller andre kommercielle kanaler eller sociale medier? Det er der, de unge rigtig meget er. Hvad skal der til for at nå dem? Det er det, der er interessent. Om det er korte formater, lange formater, whatever, det er det, vi skal finde ud af," siger Anders Krab-Johansen.

Han håber også, at værter, programmer og formater kan leve videre på sigt. Noget lignende skete med Radio24syv. En række programmer fra den hedengangne radiokanal blev i slutningen af 2019 videreført af netop Berlingske Media.

Podcast er i fokus hos Radio Loud. Kanalen hyrede i september en podcastredaktør i skikkelse af Rasmus Mark Pedersen. Hos Berlingske Media er lyd en prioritet med overtagelsen af en række Radio24syv-programmer og senest købet af 60 pct. af Listen to News, der beskæftiger sig med nyheder på lyd.

(Artiklen er opdateret)

Læs mere her:

"Jeg tror mere, det er Berlingske Media, der ser fordele i at få os med"

Berlingske Media vender tilbage til public service-radio med indtræden i Louds ejerkreds 

Loud-direktør løfter sløret for podcast-tal: "Det vigtigste er, at det langsomt stiger" 

Partnere tror stadig på ambitionen bag Loud: "Det har været en mangel blandt medier"  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også