
Den børsnoterede delebilstjeneste Green Mobility meddelte mandag sin intention om at rejse 50-75 mio. kr. i frisk kapital gennem en rettet emission, og tirsdag kan selskabet så fortælle, at investorer har lagt billet ind på tegning aktier for et beløb i toppen af det udbudte spænd.
Endvidere fortæller Green Mobility, at tegningsperioden er lukket kl. 14.
"Det forventes, at den rettede emission vil blive gennemført til en pris per aktie på 134 kr. som kommunikeret i meddelelsen 19. oktober i forbindelse med lanceringen af den rettede emission," fremgår det af meddelelsen.
I mandagens meddelelse fremgik det, at selskabet havde fået investeringstilsagn fra eksisterende aktionærer såsom pensionskassen Akademiker Pension og Arbejdernes Landsbank samt nye aktionærer som Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), den britiske investor L7 Management og næstformand i bestyrelsen Tue Østergaard.
Fortsat underskud
I sidste uge viste Green Mobilitys regnskab for tredje kvartal et underskud før skat på 11,5 mio. kr. mod et underskud før skat på 10,9 mio. kr. i samme periode sidste år.
Lige nu er selskabet til stede i seks forskellige byer på tværs af Danmark, Belgien og Sverige. I 2021 er det ambitionen at have udbredt selskabets eldrevne delebiler til mere end 15 byer. Målet for 2025 er at være til stede i mere end 35 byer og have over 10.000 biler.
Pengene fra emissionen skal understøtte vækststrategien, herunder lanceringen i nye byer. Derudover skal en del af pengene bruges til at finansiere driften i byer som Aarhus, Malmø, Gøteborg, Antwerpen og Gent, indtil der opnås overskud i de byer.
Dykker man ned i de enkelte byer, genererede København overskud for første gang i august i år. Det lød på 350.000 kr. før skat og blev videreført i september, hvor det lød på 300.000 kr. før skat.
Selskabets vækstplaner betyder dog, at eksisterende og nye aktionærer ikke skal regne med, at Green Mobility på de overordnede linjer vil generere et overskud de kommende år, fortalte investor relations-chef Anders Wall til Ritzau Finans i forrige uge.
Han fortalte samtidig, at der forventes at gå mellem to og tre år fra konceptet lanceres i en by, til det forventes at nå "breakeven".
I slutningen af fjerde kvartal 2020 forventer Green Mobility at flytte over på hovedbørsen. Noteringen vil blive gennemført uden at rejse yderligere kapital.
Green Mobility-aktien falder tirsdag 2 pct. til 145 kr. efter en stigning på 10,5 pct. mandag.
Green Mobility får ny stor kapitalindsprøjtning
Green Mobility: Observationsstatus var et eller andet sted forventet