Maersk skiller sig af med historisk skib: Var verdens største i 1997

Den danske rederikoncern Maersk har solgt et skib, som satte verdensrekord med en kapacitet på ca. 9.600 containere, da det blev bygget på Lindøværftet i 1997.
Daværende koncernchef Jess Søderberg, skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, dronning Margrethe, prins Henrik og fru Emma Mc-Kinney Møller deltog i ceremonien, da skibet blev søsat i 1997. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Daværende koncernchef Jess Søderberg, skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, dronning Margrethe, prins Henrik og fru Emma Mc-Kinney Møller deltog i ceremonien, da skibet blev søsat i 1997. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix

Maersk har skilt sig af med et ældre skib, der var verdens største, da det kom på vandet for omkring 25 år siden.

Der er tale om det dansk-byggede skib Sovereign Maersk. Det er nu blevet solgt til den schweizisk-italienske konkurrent MSC.

”Vi kan bekræfte, at vi har solgt skibet,” lyder det i en skriftlig udtalelse fra Maersk til ShippingWatch.

Skibet blev bygget i 1997 på Lindøværftet i Odense. Det kan have ca. 9.600 containere ombord, hvilket var rekord på det tidspunkt.

Da skibet blev søsat i september 1997, deltog Dronning Margrethe og Prins Henrik i ceremonien sammen med bl.a. Mærsk Mc-Kinney Møller og daværende koncernchef, Jess Søderberg.

De største skibe kan i dag have næsten 25.000 såkaldte 20-fodscontainere ombord.

Maersk og MSC er verdens to største rederier og arbejder sammen i 2M-alliancen, hvor de deler plads på hinandens skibe.

Partnerskabet er dog netop blevet opsagt med virkning fra januar 2025, da rederierne i flere år er gået i hver sin retning.

Maersk satser mere på landbaseret logistik, mens MSC følger den klassiske forretningsmodel for containerrederier, hvor det gælder om at være størst for at få stordriftsfordele.

Sovereign Maersk | Foto: Ingo Wagner/AP/Ritzau Scanpix
Sovereign Maersk | Foto: Ingo Wagner/AP/Ritzau Scanpix

MSC har købt mange skibe de seneste år og har overhalet Maersk som verdens største rederi målt på kapacitet.

Maersk oplyser, at salget af det aldrende skib er en del af en løbende fornyelse af flåden, som skal gøre virksomheden istand til at nå sine høje ambitioner på klimaområdet.

Transportkoncernen sigter mod en netto-udledning på nul i 2040, men allerede i 2030 skal 25 pct. af søfragten ske ombord på skibe, der sejler på grønne brændstoffer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også

"Fra en virksomhedsbetragtning har det været en sund proces, men har også givet anledning til flere udtrædelser, end vi normalt ville se," lyder det fra Steen Rode, ledende partner hos Bech-Bruun. | Foto: Nikolai Linares

Fire partnere forlader Bech-Bruun

For abonnenter