SAS' indtjeningsproblemer kan spænde ben for nyt majoritetsejerskab

Air France-KLM har planer om at købe 19,9 procent af SAS. På sigt kan andelen stige til over 50 procent, men SAS skal først forbedre indtjeningen.
Det er målet, at SAS skal klare sig lige så som Air France-KLM. | Foto: Jens Dresling
Det er målet, at SAS skal klare sig lige så som Air France-KLM. | Foto: Jens Dresling
AF RITZAU

Den fransk-hollandske luftfartskoncern Air France-KLM har allerede luftet muligheden for at blive majoritetsejer af SAS på sigt.

Men hvis det skal ske, skal SAS indfri nogle indtjeningsmål. Det har koncernen fremlagt på en telekonference fredag formiddag ved præsentationen af regnskabet for tredje kvartal.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, har fulgt med i konferencen.

”Det lyder umiddelbart, som om at Air France-KLM vil have SAS’ indtjeningsmarginaler op på niveau med koncernens egne,” siger han.

Han tror på, at den fransk-hollandske koncern kommer til at måle på udviklingen i SAS’ overskudsgrad. Overskudsgraden afspejler, hvor stor en del af omsætningen der ender som overskud.

Lige nu ligger den på otte procent i Air France-KLM. Hos SAS har den til sammenligning ligget på minus 6,8 procent for de første ni måneder af året.

Til december holder Air France-KLM ifølge Jacob Pedersen en investordag, hvor koncernen formentlig kommer til at udstikke konkrete mål.

”Og det er formentlig dem, som SAS skal ligge i nærheden af,” siger han.

Derudover virker koncernen til at være begejstret for de muligheder, der ligger i at blive medejer af SAS.

Der ligger blandt andet en motivation i at styrke sin tilstedeværelse i Norden, og så er ledelsen begejstret for nogle forbedringer, som SAS har tilført sin flåde.

”Der er også stor tillid til SAS-ledelsen, og man lægger vægt på, at dele af den har erfaring fra KLM,” siger Jacob Pedersen.

Air France-KLM er en del af en investorgruppe på fire, der har tilbudt at skyde 12,9 milliarder svenske kroner ind i SAS for at redde dem fra at gå konkurs. Den danske stat er en del af den kreds.

Hvis buddet godkendes af myndighederne, står koncernen til at opnå en ejerandel i SAS på 19,9 procent. Det svarer til en samlet investering på 1,1 milliard kroner.

Tidligere har Berlingske beskrevet, at ejerandelen på sigt kan ende på mere end halvdelen af aktierne.

Jacob Pedersen undrer sig over, at Air France-KLM kun vil købe sig fuldt ind i SAS, hvis selskabets indtjening forbedrer sig.

”Det virker som en måde at få investorerne i Air France-KLM til acceptere den her investering. Man siger, at det ikke kommer til at koste dem noget i forhold til Air France-KLM’s egen indtjening,” lyder det.

Investorkredsen har ikke modtaget de endelige godkendelser til at overtage ejerskabet endnu.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også

"Fra en virksomhedsbetragtning har det været en sund proces, men har også givet anledning til flere udtrædelser, end vi normalt ville se," lyder det fra Steen Rode, ledende partner hos Bech-Bruun. | Foto: Nikolai Linares

Fire partnere forlader Bech-Bruun

For abonnenter