DSV og Mærsks foreløbige bud på DB Schenker er lavere end bud fra kapitalfonde

Det spidser til i budkrigen om den tyske logistikforretning DB Schenker, hvor flere interesserede - herunder Mærsk og DSV - nu har afgivet ikke-bindende bud.
I en kommentar fra Deutsche Bahn til Bloomberg meddeler det tyske selskab, at de ikke-bindende bud nu vil blive evalueret inden den næste fase af salgsprocessen snart begynder. | Foto: Arne Dedert/AP/Ritzau Scanpix
I en kommentar fra Deutsche Bahn til Bloomberg meddeler det tyske selskab, at de ikke-bindende bud nu vil blive evalueret inden den næste fase af salgsprocessen snart begynder. | Foto: Arne Dedert/AP/Ritzau Scanpix
af Marketwire

Som Bloomberg News onsdag kunne rapportere på baggrund af unavngivne kilder, er buddene fra de to danske selskaber DSV og Mærsk lavere end fra de kapitalfonde, der også er på jagt efter tyske DB Schenker. 

Det samme gælder for buddet fra Mærsk-konkurrenten, containerrederiet MSC. Men det betyder ikke nødvendigvis, at de lavtbydende selskaber ikke ender med at få lov til at købe DB Schenker. 

Ifølge Bloombergs oplysninger har også et konsortium bestående af kapitalfondene CVC Capital Partners og Carlyle Group afgivet et bekræftet bud.

DB Schenker, der ejes af Deutsche Bahn, ventes at kunne hente en salgspris på mere end 15 mia. euro (knap 112 mia. kr.). Hos Sydbank bider senioranalytiker Mikkel Emil Jensen også mærke i, at de etablerede spillere Mærsk, DSV og MSC angiveligt har budt lavere.

Han understreger dog, at det ikke vides, om der er budt på hele selskabet eller kun dele af det.

Samtidig er der også en politisk dimension i salget af det statsejede selskab. Det betyder, at den tyske stat måske også tager vægter andre interesser end blot salgsprisen, der ventes at ramme over 15 mia. euro.

Men det betyder ikke, at Mærsk og DSV nødvendigvis vil have held med at underbyde kapitalfondene på det grundlag, vurderer Mikkel Emil Jensen.

”Det er vigtigt at huske på, hvorfor DB Schenker bliver solgt. De har et stort behov for at afvikle gæld, så hvis ikke de får den nødvendige pris, kan det være lige meget,” lyder det.

Det er dog fortsat tidligt i forhandlingerne, understreger Sydbanks senioranalytiker.

I en kommentar fra Deutsche Bahn til Bloomberg meddeler det tyske selskab, at de ikke-bindende bud nu vil blive evalueret inden den næste fase af salgsprocessen snart begynder.

Ifølge Bloomberg vil feltet blive indsnævret yderligere i næste uge.

Det vides ikke, om den saudiske shippingkoncern Bahri og ADQ, der er Abu Dhabis statsfond, har fulgt op på deres indledende interesse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også