
Danske Bank har i årevis haft problemer med sine interne systemer for gældsinddrivelse, der har medført at banken blandt har opdrevet forældet gæld og gæld fra forkerte personer.
De fejlbehæftede sager er blevet videreført til eksterne inkassofirmaer.
Det skriver Berlingske og TV2 på baggrund af eksterne dokumenter, som de to medier er kommet i besiddelse af.
Danske Banks pressechef, Stefan Singh Kailay, erkender i en mail til Berlingske, at der har været fejl i de sager, der blev sendt til inkassobureauerne.
Han oplyser ifølge Berlingske, at banken informerede sine samarbejdspartnere og indstillede gældsinddrivelsen gennem inkassofirmaerne, i takt med at Danske Bank blev klar over problemets omfang.
"Det skete i perioden fra november 2019 og frem til udgangen af september i år, hvor vi besluttede at sætte al gældsafvikling via inkassobureauer på pause," udtaler han til Berlingske.
Læs mere her:
Tidligere inkassofolk kalder Danske Bank-sager for makværk
Advokat: Danske Bank risikerer millionbøde for brud på GDPR-regler