
Socialdemokratiet har siden april sidste år reklameret for over 1,5 mio. kr. på Facebook, mens der er brugt 613.385 kr. på Facebook-annoncering for Mette Frederiksen, skriver Ekstra Bladet.
I alt er der indkøbt for godt 2,3 mio. kr. annonceplads for partiet og dets ministre på det sociale medie i perioden, og det er mere end de øvrige partier og partiledere på Christiansborg har brugt ifølge Ekstra Bladets gennemgang.
Socialdemokratiets politiske ordfører, Jesper Petersen, afviser over for avisen, at partiet dermed er med til at understøtte en koncern, som regeringen samtidig mener bidrager for lidt til den danske statskasse.
"Vi mener stadig, at regulering af Facebook er nødvendig, og at de bør betale en fair skat. Det politiske synspunkt kan man også godt have samtidig med, at man er på Facebook – og annoncerer der. Ligesom vi gør i aviser, busskure og andre steder," siger han.
En opgørelse op til Folketingsvalget sidste år viste, at 12 af de 13 opstillede partier sammenlagt brugte over 2,7 mio. kr. i de sidste 30 dage inden valget 5. juni. Venstre brugte mest med godt 624.000 kr.