Watch Medier

Nyt Biden-angreb på medicinpriser presser aktiekurser ned

I et nyt deskret fra præsident Joe Biden hedder det, at han inden for 45 dage vil have udarbejdet en omfattende plan til at bekæmpe høje priser på receptpligtig medicin og prisskæring. Herhjemme falder Novo og Lundbeck på børsen.

Joe Biden er gået i kamp for lavere medicinpriser. | Foto: SAUL LOEB/AFP / AFP

USA's præsident, Joe Biden, har i et dekret fredag angrebet flere konkurrenceområder - heriblandt priserne på receptpligtig medicin, der ifølge præsidenten er mere end 2,5 gange så høje som i andre lande - hvis ikke højere.

Det har ført til, at hver fjerde amerikaner har svært ved at betale for deres medicin, mens hver tredje ikke tager deres medicin som anvist, fremgår det af dekretet.

I dekretet angriber Joe Biden lægemiddelproducenters brug af betalingsaftaler, hvor konkurrenter mod betaling undlader at træde ind på et marked.

Metoden skulle have løftet priserne med 3,5 mia. dollar - svarende til knap 22 mia. kr. - om året, samtidig med at den skulle bremse innovation på markedet.

Derfor vil Joe Biden kræve samarbejde med canadiske stammer og delstater for at sikre sikker import af medicin samt opfordre de amerikanske myndigheder Health and Human Services Administration (HSS) til at øge støtten til generiske lægemidler og kopimedicin for at sikre billigere løsninger.

HSS skal samtidig udarbejde en omfattende plan inden for 45 dage for at bekæmpe høje priser på receptpligtig medicin og prisskæring.

Den føderale handelskommission (FTC) vil samtidig blive opfordret til at forbyde den praksis, hvor store medicinalkoncerner betaler konkurrenter for at holde sig fra markederne.

Novo Nordisk, der sælger diabetes- og fedmemedicin i USA, falder fredag eftermiddag med 1,1 pct. til 536,10 kr. på børsen i København, og Lundbeck, der blandt andet producerer antidepressiver, falder 0,9 pct. til 199,90 kr.

 

Mere fra Watch Medier

Tre techgiganter står for 42 pct. af annoncesalget i Danmark

Alene Facebook, Google og Linkedin tegnede sig for mere end fire ud af 10 annoncekroner, der blev omsat for inden for de danske grænser i 2020 ifølge ny rapport. Dermed har de ædt sig yderligere ind i markedet. Det understreger behovet for politisk fokus på området, lyder det fra direktør i Danske Medier Research.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs