
Flere store tørlastrederier betragter nu ikke længere ukrainske havne som sikre og leder dermed efter alternativer til de skibe, der har retning mod Ukraine, efter Rusland er begyndt en invasion af landet.
Det gælder bl.a. Pacific Basin, Lauritzen Bulkers og Norden.
Vi holder et vågent øje med situationen, da vi i øjeblikket har flere skibe i regionen inklusiv to chartrede skibe i ukrainske havne.
I øjeblikket har Norden to skibe liggende i ukrainske havne, ligesom rederiet har flere sejlende i området, lyder det over for ShippingWatch.
”Vi holder et vågent øje med situationen, da vi i øjeblikket har flere skibe i regionen inklusive to chartrede skibe i ukrainske havne. Vi følger altid internationale regler og sanktioner og forventer yderligere sanktioner senere i dag, som vi vil handle i overensstemmelse med,” skrev rederiet i går eftermiddag i en email.
Det har ikke været muligt for ShippingWatch at få oplyst, hvilke havne der er tale om.
Skib blev stoppet
Pacific Basin havde et skib på vej til Ukraine, som blev stoppet, før det nåede sin destination. Derfor har selskabet ingen skibe i ukrainske havne fredag.
Der er dog i øjeblikket Pacific Basin-skibe i Østersø-regionen, som potentielt kunne blive påvirket af konflikten og de sanktioner, som EU og USA har indført.
Ifølge CEO Martin Fruergaard er der derfor behov for nøje at følge, hvordan situationen udvikler sig, og hvordan sanktioner - nu eller senere - kan påvirke forretningen.
”Vi ser på, om og hvordan sanktioner vil påvirke skibe i Østersø-regionen. Vi skal også forholde os til, at vi har 87 ukrainske besætningsmedlemmer ombord på vores skibe og sørge for, at de er sikre, har det godt samt holde dem informeret om situationen,” siger Fruergaard til ShippingWatch.
Han mener, at det er for tidligt at udtale sig om, hvordan sanktionerne, der blev indført torsdag, vil påvirke shippingmarkedet og mest af alt tørlastmarkedet samt råvareeksporten fra Sortehavsområdet, der er domineret af produkter som korn og hvede.
Høstsæsonen er i juli og august, hvilket minimerer de nuværende markedseffekter. Indtil videre ser det ud til, at spotraterne er stabile, mens fremtidige futures-rater stiger.
Markedet er negativt påvirket, da mange selskaber stopper handler med Ukraine og Rusland for afvente situationen
”Korn bliver mest eksporteret til lande som Tyrkiet, Irak og Egypten, og de vil sandsynligvis begynde at importere fra andre regioner i verden, hvis det bliver nødvendigt,” siger Fruergaard.
Betalingerne kommer
Hos Lauritzen Bulkers er man også ved at finde ud af, hvilke alternativer ruter skibe med retning mod havne i Ukraine kan sejle. For ifølge CEO Niels Josefsen, betragtes landet ikke længere som sikkert af sejle til.
Lauritzen Bulkers ser heller ikke, at de allerede indførte sanktioner vil påvirke aktuelt. Dog lyder det, at yderligere sanktioner mod Rusland vil kunne ændre situationen. Derfor følger selskabet også situationen time for time.
”Markedet er negativt påvirket, da mange selskaber stopper handler med Ukraine og Rusland for afvente situationen,” siger Niels Josefsen til ShippingWatch.
”De nuværende sanktioner kommer ikke til at påvirke de handler, vi har indgået, og vi forventer også, betalingerne kommer. Men de ukrainske havne betragtes ikke længere som sikre. Derfor skal der findes alternative havne for skibe på vej dertil.”