
EU-kommissionen har igen øjnene rettet mod Facebook-ejeren, Meta Platforms, og den måde, hvorpå koncernen målretter sine annoncer mod brugerne.
Helt specifikt mener kommissionen, at Meta Platforms ikke bør anvende sine brugervilkår for Facebook og Instagram på en sådan måde, at brugerne der tvinges til at acceptere visninger af personligt målrettede annoncer baseret på brugernes aktivitet på platformene.
Det skriver The Wall Street Journal med henvisning til unavngivne kilder.
Det er et kommissionsudvalg med fokus på brugernes privatliv, som ifølge avisens oplysninger mandag lagde sig fast på, at EU’s regler ikke tillader den nuværende fremgangsmåde hos Meta Platforms. Beslutningen er imidlertid ikke officielt meldt ud.
Den kan dog appelleres og potentielt blive fulgt af en langvarig retsproces, hvor beslutningens virkning udskydes imens. Ender det med et nederlag til Meta, kan det gøre det meget sværere for koncernen og for andre at sikre sig brugernes samtykke til de målrettede annoncer, som udgør langt størstedelen af omsætningen på både Facebook og Instagram.
Udvalgets beslutning har ikke direkte virkning, men den instruerer de irske datamyndigheder til at vedtage regler og gennemføre ændringer, som afspejler beslutningen, skriver The Wall Street Journal. Det skal ske i Irland, hvor Meta har sit europæiske hovedkvarter.
”Det er ikke den endelige beslutning, og det er for tidligt at spekulere,” siger en talsperson fra Meta.
Aktien i Meta Platforms led tirsdag kraftigt efter nyheden og faldt 6,4 pct.