Det skal fremover kunne give fængselsstraf til de ansvarlige, hvis en virksomhed groft eller systematisk overtræder markedsføringslovens forbud mod vildledning.
Sådan lyder det i et nyt lovforslag fra regeringen, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der har stået for det lovforberedende arbejde, i en pressemeddelelse.
Ifølge det fremsatte lovforslag skal særligt grove og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsforbud kunne give fængselsstraf i op til fire måneder. Målet med at hæve strafferammen til fængsel er at sende et væsentligt præventivt signal.
Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringsloven, har i flere år oplevet virksomheder, særligt netbutikker, som systematisk har overtrådt reglerne om vildledende markedsføring. Trods politianmeldelser er overtrædelserne i flere tilfælde fortsat.
Regeringen, der består af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne, har til sammen flertal i Folketinget. Det forventes derfor, at lovforslaget vedtages.
Det ventes at træde i kraft med virkning fra 1. juli 2023 og kommer på bagkant af, at bødeniveauet for overtrædelser af markedsføringsloven i januar 2022 blev forhøjet.