Allergiselskab sætter ny chef i spidsen for justeret strategi i Nordamerika

ALK’s amerikanske topchef, Jorge Alderete, har sagt sin stilling op efter næsten 23 år i selskabet. Som afløser har allergiselskabet udpeget en mand fra egne rækker, som skal stå for en justeret strategi i Nordamerika.
Efter næsten 23 år på posen som øverste chef for ALKs amerikanske forretning har Jorge Alderete med effekt fra 30 juni valgt at sige sin stilling op. Afløser er fundet internt. | Foto: ALK / PR
Efter næsten 23 år på posen som øverste chef for ALKs amerikanske forretning har Jorge Alderete med effekt fra 30 juni valgt at sige sin stilling op. Afløser er fundet internt. | Foto: ALK / PR

Efter næsten 23 år på posen som øverste chef for ALKs nordamerikanske forretning har Jorge Alderete med effekt fra 30. juni valgt at sige sin stilling op for i stedet at søge andre græsgange.

Det skriver Jorge Alderete i et opslag på Linkedin, og lader heri forstå, at tilbagetrækningen fra ALK skal ses som en overgang til andre passioner:

”Efterhånden som vi lever længere, ses det at gå på pension ikke længere som et slutpunkt, men mere som et udgangspunkt for, at folk kan bruge deres fritid til at engagere sig og udforske deres interesser og lidenskaber på en meningsfuld måde,” skriver Jorge Alderete og beskriver nogle af sine planer med blandt andet bestyrelsesarbejde

Som afløser for Jorge Alderete har ALK valgt at forfremme selskabets nordiske direktør Hans Lindeberg, der kom til ALK i 2005 efter 10 år hos GSK i forskellige salgs- og marketingroller.

For ALK begyndte han i forskellige salgs- og marketingroller med stigende anciennitet, indtil han blev udnævnt til General Manager for ALKs nordiske salgsregion i 2014.

”Hans Lindeberg har ry for at mobilisere og motivere sine teams til at levere enestående resultater, og han har en dokumenteret track record i at bruge digitalt engagement til at motivere mennesker med allergi til at handle på deres allergiske tilstand,” siger kommerciel direktør i ALK Søren Niegel i en meddelelse.

”Ved at tilføje sit lederskab og sine færdigheder til vores allerede yderst dygtige nordamerikanske ledelsesteam, vil Hans yderligere fremme vores ambitioner i regionen og vores evne til at levere på vores strategiske mål,” uddyber han.

Langsommere end ventet

Netop USA og at få gjort det amerikanske marked gjort til virksomhedens største, var en af hovedprioriteterne, da topchefen i ALK, Carsten Hellmann, i slutningen af 2017 rejste penge til en storstilet treårig vækstplan.

Til formålet investerede ALK samlet 1 mia. kr. i at bygge en amerikansk salgsorganisation op, udføre kliniske studier i børn og astma og til at få allergilæger i USA til at skifte injektionsbaserede vacciner ud med ALKs tabletportefølje.

Her, godt fire år efter, har Carsten Hellmann imidlertid måtte erkende, at det går langsommere end først forventet med at knække nøden til det amerikanske væksteventyr.

”Det er selvfølgelig ikke alting, der er gået, som vi havde håbet på. Jeg havde troet, vi havde været 25 pct. større i USA, end vi er i dag,” sagde Carsten Hellmann til MedWatch sidste år.

Og i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet for første kvartal i år, lød det tidligere på måneden, at det nu kun er i USA, at salget af ALK’s tabletter ikke går hastigt fremad.

Har justeret USA-strategi

En væsentlig barriere for ALK’s succes har været, at de amerikanske allergilæger tjener gode penge på selv at blande deres injektionsbaserede allergivacciner og derfor potentielt selv rammes på pengepungen, hvis de i stedet lader patienterne tage ALK’s tabletvacciner.

ALK har derfor justeret på salgsstrategien i USA. Målet er stadig at få de amerikanske allergologer med om bord på tabletvognen – ALK tjener i dag også penge på at sælge allergenekstrakter til de amerikanske allergologer fra selskabets ældre portefølje - men for rigtigt at sparke gang i tabletsalget skal der også andre salgskanaler til.

Blandt andet satser ALK tungt på sit digitale univers, Klarify, som selskabet ser som et nøgleværktøj til at mobilisere patienter til at søge behandling hos læger, der ordinerer ALK-produkter – det vil sige tabletter. I 2020 fik ALK 5800 nye amerikanere engageret i det digitale univers, og målet for 2021 var, at det tal skulle op på 20.000.

Også forsikringsselskaber, øre-næse-hals-læger og ”digitale doctors houses” skal få flere patienter til at være ALKs kunder på tabletter i USA, og dertil kommer børneindikationen, som ALK regner med, er klar om et par år, og som vil bidrage til at åbne markedet i USA til børnelæger og til allergologer, som ikke kan få børn til at få en indsprøjtning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også