"Ideen om at leve og arbejde fuldstændigt i den virtuelle verden bekymrer mig"

Thomas Fenger har i årevis arbejdet som arkitekt, men er i dag med til at designe virtuelle verdener til virksomheder. Han kæmper stadig med at forklare familie og venner, hvad han præcist laver.
Arkitekt Thomas Fenger designer virtuelle verdener. | Foto: SynergyXR / PR
Arkitekt Thomas Fenger designer virtuelle verdener. | Foto: SynergyXR / PR

Thomas Fenger er medstifter af SynergyXR, som designer metaverser, eller 3D-udgaver af internettet, til virksomheder.

Han er uddannet arkitekt og har arbejdet i ni år ved forskellige arkitektvirksomheder, men bruger i dag sine evner til at designe virtuelle verdener, fortæller han.

Hvad fik dig til at skifte fra arkitektur til virtual reality?

”For mig var det et naturlig næste skridt. Jeg har været så heldig at komme ind i arkitektbranchen på et tidspunkt, hvor den netop var startet på en digital transformation og var med til at udvikle de digitale arbejdsmetoder.”

”Jeg har været selvstændig konsulent og har siddet med som freelancer på større projekter, der krævede en digital tilgang og har vejledt mindre virksomheder i implementeringen af et digital workflow. Undervejs har jeg løbende kigget på diverse ’game engines’ og været fascineret af interaktionen og muligheden for at bygge virtuelle verdener.”

Hvordan var reaktionerne fra din omgangskreds, da du lavede det skifte – og hvordan taklede du det?

”Det gav mening for de fleste, dog var det et skridt væk fra et sikkert job i en traditionel og veldefineret branche mod en karriere i en, specielt på det tidspunkt, ukendt og endnu udefineret branche. Jeg havde dog stor tiltro til fremtiden for XR-teknologierne (extended reality, der dækker over VR, AR og mixed reality red.) og kunne allerede dengang se spændende muligheder og en chance for at være med til at definere branchen.”

”I sidste ende handler det om at kaste sig ud i det og at kigge efter åbninger, så man kan bringe de færdigheder, man har i spil på bedst mulige måde. Interessant nok er der, set i bakspejlet, rigtig mange færdigheder fra arkitektfaget, såsom rummelig forståelse, visuel kommunikation og ikke mindst projektstyring, der er direkte anvendelige i XR-industrien.”

Hvad er de mest spændende muligheder i virtual reality/XR-design, som du ser det?

”Efter min mening er den største styrke ved XR-teknologier, at man kan interagere med tingene og opleve stoffet rummeligt og i kontekst.”

”Samtidig giver XR en unik mulighed for at hoppe direkte til steder og situationer, der ellers ville være vanskelige, farlige eller ekstremt ressourcekrævende at komme i eller til.”

”Det åbner op for en helt ny måde at kommunikere og lære på, hvor man i stedet for at være passiv modtager, aktivt tilegner sig viden ved at eksperimentere og gå på opdagelse.”

Hvad har været det sværeste ved at skifte branche til tech?

”At definere min egen jobbeskrivelse og forklare, hvad det egentligt går ud på til kunder og omgangskreds, er en fortsat interessant udfordring. En arkitekt tegner huse, men hvad laver en XR-experience designer egentligt?”

”Vi opererer i et felt uden forgængere, med mange bevægelige dele og må løbende udvikle metoder og best practice i en branche, der kun lige er begyndt at tage form.”

Ser du nogle etiske dilemmaer i VR/XR?

”Med ideen om metaverset kommer visionen om at leve og arbejde fuldstændigt i den virtuelle verden, hvilket jeg finder bekymrende. Vi er sociale væsner, der har brug for at møde andre mennesker og være fysiske, og ikke mindst har vi brug for en verden, der bringer overraskelser og udfordringer, som er med til at udvikle os som mennesker.”

”I sidste ende handler det om at se XR-teknologi som et værktøj til kommunikation og læring, der kan forbedre og hjælpe os, uden at vi mister kontrollen eller lader os tryllebinde af metaverset.”

Hvad er dit største karrieremål?

”At være med til at gøre XR til en etableret og tilgængelig teknologi, som alle kan forstå og have værdi af.”

Hvilken person, bog, film eller lignende har gjort mest indtryk på dig?

”Hvis man arbejder med XR-teknologier er det svært at komme udenom The Matrix. Ud over at være superinspirerende for alle, der arbejder med virtuelle verdner, tackler filmen en række teknologisk og filosofiske emner, der har vist sig stadig at være højaktuelle nu mere end 20 år, efter den kom ud.”

It-iværksætter: Vær ikke bange for at få kritik af din idé

”Jeg har trænet benhårdt i at blive bedre til at lytte højere”

”Man skal ikke at være bange for at bruge humor til erhvervskunder”


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også