Watch Medier

Rejsebureauer trætte af at vente på penge fra SAS - kan ende i retten

SAS mangler at tilbagebetale penge for coronaaflyste rejser til rejsebureauer. Mange af dem er trængt, fordi de allerede har refunderet pengene til kunderne. Danmarks Rejsebureau Forening venter, at den manglende betaling snart kan ende i fogedretten.

Lars Thyker venter, at rejsebureauer snart må trække SAS i retten. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix

SAS har fortsat ikke betalt pengene tilbage for de rejser, der er blevet aflyst på grund af corona.

Det gør ondt på de rejsebureauer, som har købt flybilletter til deres kunder gennem SAS, da mange har kompenseret kunderne. De har dermed store beløb ude at flyve, fortæller Lars Thykier, administrerende direktør for Danmarks Rejsebureau Forening.

Han forventer, at der snart vil blive indledt sager ved domstolene mod SAS.

"Jeg kan ikke forestille mig andet. Jeg tror ikke, bureauerne kan blive ved med at vente på at få de penge. Hvis de skal vente adskillige måneder - måske halve år - på at få de penge tilbage, de har gode, kunne jeg godt forestille mig, at en del af kravene ender i fogedretten," siger han.

Passagerer har ret til refusion af deres ubrugte flybilletter inden for syv dage, når en flyafgang aflyses.

Myndighederne har dog haft forståelse for, at det har taget længere tid under coronakrisen, hvor rejserestriktioner har slået luften ud af branchen. Men nu er tiden altså ved at være brugt, mener Lars Thykier.

"Der er ingen, der har pengene til at køre den normale drift i rejsebranchen," fortæller han.

Danmarks Rejsebureau Forening, der blandt andet tæller FDM Travel og Kilroy, har ikke et overblik over, hvor meget SAS skylder medlemmerne.

"Men når jeg ringer rundt, må jeg konstatere, at de har store beløb til gode - for nogles vedkommende over en million kroner. Det er mange penge i en trang branche. Så jeg gætter på, der er mange millioner i spil her," siger Lars Thykier.

Også Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har øjnene på den problemet. I starten af september varslede styrelsen, at det kunne blive udstedt påbud med en frist for, hvornår pengene skal tilbagebetales.

Det vil ramme de selskaber, som mindst 50 kunder har klaget over manglende refusion fra til styrelsen. Efterleves det ikke, kan selskaberne ende med at blive meldt til politiet.

Mere fra Watch Medier

Vestas: Stjålne data er blevet delt

Data fra vindmøllekoncernen Vestas' it-systemer er blevet stjålet og tilbudt tredjepart, meddeler Vestas, der "har grund til at tro", at det primært handler om interne informationer. Vi har ikke ladet os afpresse, fastslår topchef.

Håndværkerfradrag fjernet fra næste års finanslov

Det er slut med fradrag for håndværksydelser, når dele af boligjobordning afskaffes med næste års finanslov.Fradrag for serviceydelser som rengøring og børnepasning fra i skat bibeholdes, oplyser finansministeren.

Efter gode vaccineresultater venter Bavarian Nordic snart at drøfte kontrakter

Gode forsøgsresultater får Bavarian Nordic til snart at vente dialog med myndighederne om medicinalselskabets coronavaccine. "Jeg vurderer, at så snart vi har udsigt til at kunne starte fase 3, der vil det typisk være det tidspunkt, man kan tale med de forskellige myndigheder," siger Bavarian Nordics finansdirektør, Henrik Juuel.

Her er finanslovens digitale initiativer

Næste års finanslov rummer en række digitale initiativer. Der er afsat midler til digitalisering af erhvervslivet, øget brug af data i den offentlige sektor samt fokus på etik og jura i en digital virkelighed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs