Watch Medier

Ørsted præsterer kæmpeforbedring i ny imagemåling

Det danske energiselskab Ørsted er kun overgået af Lego og Novo Nordisk i ny dansk imagemåling. Sidste år var selskabet nede på en 29. plads.

Foto: PR/Ørsted

Ørsteds image som grøn virksomhed giver fremgang i en ny imagemåling, og siden sidste år er selskabet hoppet 26 pladser frem.

Det fremgår af en måling fra Instituttet for Opinionsanalyse (IFO), skriver Berlingske Business.

Ørsteds fremgang på imagelisten sker på trods af navne- og strategiskift, udsigten til en ny topchef i 2021 samt en politisk betændt skandale om et aktiesalg til amerikanske Goldman Sachs.

Selskabet indtager således en tredjeplads på IFO's liste - kun overgået af Lego og Novo Nordisk. Sidste år lå Ørsted på en 29. plads.

Topchef Henrik Poulsen er ikke i tvivl om, at tilgangen til den grønne omstilling og kampen mod klimaforandringer har betydet meget for Ørsteds højdespring på IFO's liste.

Det er da også usædvanligt, at et selskab stiger så meget på blot ét år.

Palle Klinke Hansen, der er administrerende direktør for Instituttet for Opinionsanalyse, siger til avisen, at han ikke har set et lignende fremskridt i 19 år.

Han påpeger samtidig, at navneskiftet fra Dong Energy til Ørsted kostede selskabet en del kendskab i offentligheden.

En del af Ørsteds fremgang kan måske findes i netop navneskiftet, mener Frederik J. Preisler, der er partner i reklamebureauet Mensch. Han siger, at selskabet med navneskiftet har haft mulighed for at vaske tavlen ren, og at Ørsted er lykkedes med netop den plan.

Ørsted og Yara vil bygge brintfabrik i Holland

Ørsted sælger britiske erhvervskunder til Total 

Mere fra Watch Medier

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs