Maersk opjusterer forventningerne oven på rateboom

Maersk har på grund af stigende efterspørgsel og volumen opjusteret forventningerne til hele 2021. Investeringsbank vurderer, at containerrederiet har flere opjusteringer i vente på grund rateboom.
Foto: Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt
AF RITZAU FINANS OG SHIPPINGWATCH

Maersk er kommet godt fra start i 2021 og opjusterer forventningerne til hele årets indtjening med flere milliarder dollar.

Det meddeler containerrederiet i en børsmeddelelse.

Der ventes nu et driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 13-15 mia. dollar mod tidligere 8,5-10,5 mia. dollar. Det svarer til en opjustering på 4,5 mia. dollar målt på midtpunktet i de to intervaller.

Men den amerikanske investeringsbank Jefferies tror på, at verdens største containerrederi har flere opjusteringer i posen på grund af kraftigt stigende fragtrater.

"Vi vurderer, at der fortsat kan være mulighed for et løft af forventningerne, da fragtraterne kører et godt stykke over forventningerne", skriver Jefferies-analytiker David Kerstens i en efterfølgende kommentar til opjusteringen.

Stigende efterspørgsel og manglende containere

I første kvartal fik rederiet et driftsoverskud EBITDA på 4 mia. dollar, viser foreløbige regnskabstal fra Maersk.

Omsætningen landede i første kvartal på 12,4 mia. dollar og driftresultatet, EBIT, blev 3,1 mia. dollar.

"Det gode resultat skyldes primært den særlige markedssituation med stigende efterspørgsel og dermed knaphed i forsyningskæderne og mangel på material (containere) til følge. I første kvartal 2021 steg voluminer i Ocean med 5,7 pct. og gennemsnitsraterne med 35 pct. i forhold til sidste år," skriver Maersk i meddelelsen.

Maersk hæver desuden sine forventninger til EBIT til 9-11 mia. dollar, mens forventningen til det frie cash flow bliver hævet til mindst 7 mia. dollar mod tidligere over 3,5 mia. dollar.

Skruer op for investeringsprogram

Endelig regner Maersk nu med kapitaludgifter, CAPEX, på cirka 7 mia. dollar, hvor forventningen tidligere lød på 4,5 til 5,5 mia. dollar, hvilket skyldes "højere omkostninger til indkøb af yderlige containere for at imødegå den nuværende knaphed i forsyningskæderne, forbedre servicepålideligeheden i Ocean, samt organisk vækst i Logistics & Services".

Maersk forventer nu, at den globale efterspørgsel kommer til at vokse 5-7 pct. mod tidligere 3-5 pct., men selskabet understreger, at der stadig er tale om stor usikkerhed.

"Handelsvilkårene for de kommende kvartaler er fortsat påvirkede af en højere end normal volatilitet grundet potentielle ændringer i det nuværende efterspørgselsmønster, knaphed i forsyningskæderne og mangel på materiel, som kan påvirke short-term container raterne," fremgår det af meddelelsen.

Boom på containermarkedet fortsætter

Maersks opjustering af resultaterne falder i tråd med, hvad andre konkurrenter og aktører oplever ske på et boomende containermarked.

Senest har containerrederiet Orient Overseas Container Line, OOCL, leveret en voldsom fremgang i første kvartal i år.

Her voksede omsætningen med hele 96 pct. til 3,01 mia. dollar, mens den samlede volumen blev øget med 23,8 pct.

Den markante fremgang er drevet af den tårnhøje efterspørgsel i containermarkedet, hvor flaskehalse og lageropbygning især i USA har ført til kapacitetsmangel.

En situation, der kun blev forstærket af blokeringen af Suez-kanalen i slutningen af marts, hvor skibet Ever Given sad fast i næsten en uge.

Samtidig har fragtraterne været sendt voldsomt i vejret i den sidste del af 2020 og den første del af 2021, fordi kapaciteten ikke har kunnet følge med efterspørgslen.

Containerindustrien kan forvente et glohedt marked i mindst to år endnu, sagde den store skibsejer af containerskibe, MPC Container Ships, til ShippingWatch i går.

Topchef ser "rygende varmt" containermarked vare mindst to år endnu 

OOCL fordobler omsætningen i første kvartal 

Jefferies ser Maersk tjene 90 mia kr i 2021  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også