
Maersk er kommet godt fra start i 2021 og opjusterer forventningerne til hele årets indtjening med flere milliarder dollar.
Det meddeler containerrederiet i en børsmeddelelse.
Der ventes nu et driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 13-15 mia. dollar mod tidligere 8,5-10,5 mia. dollar. Det svarer til en opjustering på 4,5 mia. dollar målt på midtpunktet i de to intervaller.
Men den amerikanske investeringsbank Jefferies tror på, at verdens største containerrederi har flere opjusteringer i posen på grund af kraftigt stigende fragtrater.
Vi vurderer, at der fortsat kan være mulighed for et løft af forventningerne
"Vi vurderer, at der fortsat kan være mulighed for et løft af forventningerne, da fragtraterne kører et godt stykke over forventningerne", skriver Jefferies-analytiker David Kerstens i en efterfølgende kommentar til opjusteringen.
Stigende efterspørgsel og manglende containere
I første kvartal fik rederiet et driftsoverskud EBITDA på 4 mia. dollar, viser foreløbige regnskabstal fra Maersk.
Omsætningen landede i første kvartal på 12,4 mia. dollar og driftresultatet, EBIT, blev 3,1 mia. dollar.
"Det gode resultat skyldes primært den særlige markedssituation med stigende efterspørgsel og dermed knaphed i forsyningskæderne og mangel på material (containere) til følge. I første kvartal 2021 steg voluminer i Ocean med 5,7 pct. og gennemsnitsraterne med 35 pct. i forhold til sidste år," skriver Maersk i meddelelsen.
Maersk hæver desuden sine forventninger til EBIT til 9-11 mia. dollar, mens forventningen til det frie cash flow bliver hævet til mindst 7 mia. dollar mod tidligere over 3,5 mia. dollar.
Skruer op for investeringsprogram
Endelig regner Maersk nu med kapitaludgifter, CAPEX, på cirka 7 mia. dollar, hvor forventningen tidligere lød på 4,5 til 5,5 mia. dollar, hvilket skyldes "højere omkostninger til indkøb af yderlige containere for at imødegå den nuværende knaphed i forsyningskæderne, forbedre servicepålideligeheden i Ocean, samt organisk vækst i Logistics & Services".
Maersk forventer nu, at den globale efterspørgsel kommer til at vokse 5-7 pct. mod tidligere 3-5 pct., men selskabet understreger, at der stadig er tale om stor usikkerhed.
"Handelsvilkårene for de kommende kvartaler er fortsat påvirkede af en højere end normal volatilitet grundet potentielle ændringer i det nuværende efterspørgselsmønster, knaphed i forsyningskæderne og mangel på materiel, som kan påvirke short-term container raterne," fremgår det af meddelelsen.
Boom på containermarkedet fortsætter
Maersks opjustering af resultaterne falder i tråd med, hvad andre konkurrenter og aktører oplever ske på et boomende containermarked.
Senest har containerrederiet Orient Overseas Container Line, OOCL, leveret en voldsom fremgang i første kvartal i år.
Her voksede omsætningen med hele 96 pct. til 3,01 mia. dollar, mens den samlede volumen blev øget med 23,8 pct.
Den markante fremgang er drevet af den tårnhøje efterspørgsel i containermarkedet, hvor flaskehalse og lageropbygning især i USA har ført til kapacitetsmangel.
En situation, der kun blev forstærket af blokeringen af Suez-kanalen i slutningen af marts, hvor skibet Ever Given sad fast i næsten en uge.
Samtidig har fragtraterne været sendt voldsomt i vejret i den sidste del af 2020 og den første del af 2021, fordi kapaciteten ikke har kunnet følge med efterspørgslen.
Containerindustrien kan forvente et glohedt marked i mindst to år endnu, sagde den store skibsejer af containerskibe, MPC Container Ships, til ShippingWatch i går.
Topchef ser "rygende varmt" containermarked vare mindst to år endnu
OOCL fordobler omsætningen i første kvartal
Jefferies ser Maersk tjene 90 mia kr i 2021