
Alle fire forretningsområder hos Coloplast har oplevet fremgang i tredje kvartal.
Det viser medicoselskabets kvartalsregnskab, der er blevet offentliggjort onsdag middag, og som dækker tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2020/2021.
Her oplyses det samtidig, at selskabet præciserer dets forventninger til året, så der nu forventes en organisk omsætningsvækst i den lave ende af intervallet 7 til 8 pct. i faste valutakurser, mens den rapporterede vækst i kroner fortsat forventes at blive mellem 4 og 5 pct.
Samtidig meddeler selskabet nu, at den rapporterede overskudsgrad før særlige poster forventes at ligge i den høje ende af intervallet 32-33 pct., og efter særlig poster ventes den at ligge i den høje ende af intervallet 31-32 pct.
Fremgang over hele linjen
Som nævnt viste alle Coloplasts fire forretningsområder fremgang i tredje kvartal.
Således opnåede medicoselskabets største forretningsben i form af stomiforretningen et salg på 1915 mio. kr. i tredje kvartal mod 1870 mio. kr. i samme periode året før, mens den organiske vækst – der er uden valutakursudsving og opkøb – endte på 4 pct. i forretningsbenet.
For det næststørste forretningsben i form af kontinensforretningen endte omsætningen i tredje kvartal på 1744 mio. kr., hvilket er et hak op i forhold til samme kvartal året før, hvor den lød på 1680 mio. kr. Samtidig endte den organiske vækst i tredje kvartal på 5 pct.
Den helt store fremgang kom dog fra urologiforretningen, der i tredje kvartal oplevede en organisk vækst på 82 pct. samt et salg på 542 mio. kr. mod 313 mio. kr. i samme periode året før.
I hud- og sårplejeforretningen oplevede Coloplast i tredje kvartal et salg på 634 og en organisk vækst på 17 pct.