Bjarke Ingels Group vinder konkurrence med lufthavnsterminal i træ
Bjarke Ingels Group har leveret vinderforslaget til den største terminal i Zürichs lufthavn. Ifølge Bjarke Ingels selv skal trædesignet ses som et modsvar til den ”kompleksitet,” der kendetegner mange moderne lufthavne.
Bjarke Ingels Group (Big) skal sammen med en stribe partnere stå for udformningen af den kommende Terminal A i lufthavnen i Schweiz’ største by, Zürich. Det står klart efter en konkurrence med ti internationale deltagere, skriver det danske arkitektfirma i en pressemeddelelse.
Den nye version af den internationale lufthavns største terminal vil blive opført i træ og forventes at stå klar om ti år. Bygningen har syv etager og et centralt atrium med naturligt lysindfald.
Bjarke Ingels, stifter og kreaktiv direktør hos Big, forklarer, at “lufthavne vokser og udvikler sig i takt med stigende internationale krav og love og bliver mere og mere komplekse: Som Frankenstein-monstre, der er forbundet, forlænget og lappet sammen.”
”Til den nye terminal i Zürich Lufthavn har vi forsøgt at modsvare denne kompleksitet på den simplest mulige måde: En åben trækonstruktion, der på én gang er bygningens bærende struktur, dens organisatoriske princip og den rumlige og taktile oplevelse,” siger Bjarke Ingels i meddelelsen.
”Bygningen vil blive lavet af lokalt, massivt tømmer, og taget af den lange skulpturelle bygning er dækket af solceller. Resultatet er en simpel, men ekspressiv arkitektur, som er rodfæstet i den Schweiziske byggetradition og innovation.”
Ud over Big er projektet tegnet af Hok, 10:8 Architects, ingeniørfirmaet Buro Happold og træeksperterne Pirmin Jung.
”The Raumfachwerk, som forslaget hedder, var det mest overbevisende set fra et bæredygtigt, operationelt og økonomisk perspektiv, men også fra et arkitektonisk og urbant designperspektiv,” fortæller Andreas Schmid, bestyrelsesformand for Flughafen Zürich.
Selv om der er taget et stort skridt med frasalg og lukninger af 54 butikker, kan der blive behov for flere besparelser i Coop siger topchefen. ”Der er brug for klarhed”.
Flere kommuner afventer redegørelser fra Horten og har lukket for nye opgaver til advokatfirmaet i mellemtiden, mens andre ikke har set anledning til ændringer som følge af ”Den sorte svane”.
Færgerederiets driftsresultat endte dog lavere end forventet ved indgangen til 2023 – ikke mindst som følge af fortsat høje priser på brændstof og strøm
Efter sin sygemelding vender Jim Hagemann Snabe ikke tilbage til formandsposten i den svenske batteriproducent Northvolt. Han er fortsat formand for tyske Siemens.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”inden for den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i topledelsen.