Mærsk-finansdirektør: Store udsving i indtjening og afkast er fortid

De ekstremt lukrative tider for shipping er forbi, siger A.P. Møller- Mærsks finansdirektør.
Patrick Jany er finansdirektør i Mærsk. | Foto: Stine Bidstrup/Patrick Jany/Ritzau Scanpix
Patrick Jany er finansdirektør i Mærsk. | Foto: Stine Bidstrup/Patrick Jany/Ritzau Scanpix
Af Marketwire

Det lakker mod enden for en exceptionelt lukrativ tid for shippingbranchen, hvor rederi- og logistikselskaber som A.P. Møller - Mærskhar scoret kassen på tårnhøje fragtrater.

Selv om den globale økonomi er på vej mod en recession, og forbrugerne er blevet mere tilbageholdende med deres forbrug, er Mærsk-ledelsen overbevist om, at det ikke som tidligere kommer til at betyde vilde udsving i indtjeningen og afkastet.

Det siger Mærsks finansdirektør, Patrick Jany, til Dagbladet Børsen.

”Mærsk er et anderledes selskab indtjeningsmæssigt og fra et investorsynspunkt. Det er en stabil værdiskaber og ikke en cyklisk værdiskaber, der to år senere destruerer værdi,” lyder det fra finansdirektøren.

Forskellen fra tidligere er, at Mærsk har frasolgt energiaktiviteterne og transformeret sig fra et udpræget shippingselskab mod en integreret logistikkoncern med et netværk af landtransport, flytransport, lagerhåndtering, lange kontrakter og faste kunder.

Det giver koncernen mulighed for i højere grad at være herre over egen indtjening.

”Ser man på det langsigtede potentiale, er det en helt ny verden, når du kigger på fortidens cykliske mønster. Køb billigt og sælg dyrt. År, hvor der blev skabt værdi, og år, hvor der blev destrueret værdi,” siger Patrick Jany til Børsen.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også