Carlsberg opjusterer efter godt salg på det asiatiske marked

Carlsbergs tredje kvartal viser øget indtjening i både Asien og Vesteuropa, der salgsmæssigt kompenserer for den tabte omsætning i Rusland med en total fremgang i salg på 11,6 pct. sammenlignet med tredje kvartal i 2021.
Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
AF JENS STAVNSBJERG og Sebastian Schlüter Jacobsen

Der var fremgang i salget hos Carlsberg i tredje kvartal.

Det netop offentliggjorte regnskab for tredje kvartal viser en vækst i omsætning på 11,6 pct. I alt lå omsætningen for de første ni måneder af 2022 på 20,2 mia. kr. Og forventningerne til driftsresultatet for hele året opjusteres.

Fremgangen i omsætningen var stærkest i Asien, hvor Carlsberg gik frem med 19,3 pct., mens væksten i salget i Vesteuropa lå på 5,7 pct. og på 14,7 pct. for Central- og Østeuropa.

”Vi er tilfredse med vores performance for tredje kvartal med stærk volumen i Asien og mange europæiske markeder, som sammen med en stærk prisudvikling førte til en omsætningsvækst på 11,6 pct.,” udtaler Cees´t Hart, adm. direktør i Carlsberg.

Det får bryggeriet til at opjustere forventningerne til hele 2022, hvor man sigter efter organisk vækst i driftsresultatet på 10-12 pct. Tidligere var den opjustering karakteriseret som ”høj encifret vækst”.

Flere produktkategorier går frem

Volumen steg ligeledes for Carlsberg, der gik frem på tværs af markeder på nær i Central- og Østeuropa.

Den højeste vækst kom fra Asien, hvor volumen steg med 9,9 pct. i tredje kvartal af 2022. På det vesteuropæiske marked steg volumen med 2,4 pct., mens den faldt med 2,5 pct. i Central- og Østeuropa.

Mere blandet er resultaterne dog for Carlsbergs produktkategorier, hvor især de internationale premium brands viste forskellige tendenser.

Her kan man af meddelelsen fra Carlsberg læse, at brands så som Grimbergen gik frem med 7 pct., mens 1664 Blanc gik tilbage med 4 pct.

Samtidig gik Somersby tilbage med 3 pct., og det samme gjorde hele den alkoholfrie kategori med 5 pct. - på nær det ukrainske marked, hvor kategorien gik frem med 6 pct.

De mere traditionelle mærker som Carlsberg og Tuborg havde en fremgang på henholdsvis 12 og 6 pct.

Svækket forbrugertillid og høj inflation

Fremadrettet ser Cees´Hart udfordringer i de store makrotendenser på markedet: Inflation og svækket forbrugertillid:

”Når vi ser fremad, er der stadig udfordringer med en usikker makrosituation med høj inflation og svækket forbrugertillid. Vi vil løse disse udfordringer og behovet for prisstigninger ved at udnytte vores stærke kommercielle programmer, velindlejrede præstationsstyringssystemer, værktøjer og kapaciteter, uden at vi mister vores langsigtede SAIL’27-prioriteter- og ambitioner af syne,” lyder det fra topchefen.


Carlsberg-rival skuffer med den organiske volumenvækst

Europæiske bryggerier rives med ned af Heinekens skuffende regnskab

Analytiker om Carlsberg: Asien ventes at drive sund salgsvækst

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også

"Fra en virksomhedsbetragtning har det været en sund proces, men har også givet anledning til flere udtrædelser, end vi normalt ville se," lyder det fra Steen Rode, ledende partner hos Bech-Bruun. | Foto: Nikolai Linares

Fire partnere forlader Bech-Bruun

For abonnenter