Professionelle kunder hjælper Nilfisk til smalt kvartalsoverskud

Nilfisk mærker, at de private kunder holder mere på pengene, end de har gjort. Stigende omkostninger til råvarer, energi og transport presser overskuddet i tredje kvartal.
Torsten Türling har været adm. direktør siden juni 2021. | Foto: Nilfisk/PR
Torsten Türling har været adm. direktør siden juni 2021. | Foto: Nilfisk/PR
AF RITZAU

Hos Nilfisk, der producerer rengøringsmaskiner til både private og professionelle, mærker man også inflationen og de høje energipriser.

Virksomheden sælger mindre til private og må også se sine omkostninger vokse i takt med prisstigninger på råvarer, transport og energi.

Til gengæld er det lykkedes at øge salget af rengøringsmaskiner til de professionelle kunder, og det er medvirkende til, at selskabet kommer ud af tredje kvartal med et smalt overskud på 7,6 millioner euro (svarende til 57 mio. kr.) mod 11,1 mio. euro (83 mio. kr.) i samme periode året før.

Adm. direktør Torsten Türling forklarer, at det særligt er lykkedes at vokse på det amerikanske marked..

”Vores resultater i tredje kvartal blev også understøttet af en sund vækst i efterspørgslen i Asien. I Europa stammer den højere omsætning fra det professionelle segment hovedsageligt fra prisstigninger,” siger han.

Omsætningen landede totalt set på 263 millioner euro (knap to milliarder kroner), svarende til en vækst på 9,9 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også