Annoncemarkedet satte rekord i 2022

Reklamer i podcasts var den reklamekategori, der så den største vækst sidste år. For i år er der dog tegn på en opbremsning på hele annoncemarkedet.
Reklame-kategorien outdoor voksede i 2022 med 27 pct., | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Reklame-kategorien outdoor voksede i 2022 med 27 pct., | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Omsætningen på det danske annoncemarked nåede nye højder i 2022, hvor der blev solgt annoncer for knap 16,6 mia. kr. – en vækst på 4,6 pct. fra 2021. Det betyder, at markedet i 2022 satte rekord. Men væksten ser ikke ud til at kunne holde niveau i år. 

Det skriver svenske Institut för Reklam- og Mediestatistiks (IRM) i en pressemeddelelse på baggrund af to nye rapporter om det danske annoncemarked i 2022. 

De to nye rapporter er ”Reklameforbrugsundersøgelsen”, som behandler udviklingen på reklamemarkedet som helhed, og ”Online Markedsstatistik” som specifikt undersøger digitale annonceinvesteringer.

Også de digitale reklamer så sidste år en stigning, da de i 2022 udgjorde 11,4 mia. kr. – svarende til 69 pct. af annoncørernes samlede investeringer. Dermed steg de digitale annonceinvesteringer med 7,3 pct. i forhold til 2021. Væksten på det digitale annoncemarked fortsætter altså, efter den tog et ekstraordinært stort hop på 19 pct. i 2021, men stigningen er tilbage på et leje som fra før coronapandemien.

Podcastreklamer voksede 84 procent

Den største relative stigning i 2022 kom i reklamer i podcasts, hvor omsætningen steg med 84 pct. I kroner og øre er podcastannoncering dog fortsat beskeden og landede på 45 mio. kr., fremgår det af rapporterne.

En anden kategori, der sidste år så gode resultater, er biografreklamer, som voksede med 77 pct. og omfatte for 132 mio. kr. Også outdoor, f.eks. bus- og metroreklamer, voksede, her med 27 pct., hvor der blev omsat for 605 mio. kr. Begge kategorier blev hårdt ramt under corona, men har med væksten i 2022 genvundet det tabte og opnået yderligere vækst sammenlignet med niveauet før pandemien.

Sidste års vækst skal dog ikke ses som et tegn på, at 2023 nødvendigvis vil forløbe på samme måde, lyder det.

”Trods den positive udvikling i 2022 som helhed er der indikationer på en opbremsning i væksten i andet halvår, således at annoncemarkedet dermed nu står foran et vanskeligere 2023,” udtaler direktør Madeleine Thor fra IRM i meddelelsen.

I oktober lød prognosen fra IRM ligeledes, at det danske annoncemarked ser ind i en ny periode med nedgang og fald i annoncesalget. Konkret er forventningen til 2023, at annoncemarkedet falder med 0,4 pct. Samme forventning har lydt fra det danske analyseselskab Kantar Gallup Adfacts og flere mediebureauer.

IRM er et uafhængigt institut, der løbende kortlægger og udgiver undersøgelser om reklame- og mediemarkedet i Norden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også