Dagbladsdirektør: "På et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive printavisen hver dag"

Særligt stigende udgifter til distribution udfordrer Dagbladet Information. Adm. direktør håber, at strammere omkostningsstyring kan vende sidste års negative driftsresultat til plus i 2023. 
Årets resultat for 2022 blev et underskud på 7,2 mio. kr. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Årets resultat for 2022 blev et underskud på 7,2 mio. kr. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix

Der er ikke udsigt til omsætningsvækst for Dagbladet Information i år, så med et mål om at vende sidste års negative driftsresultat til et plus i 2023 skal der arbejdes på at finde besparelser i avishuset. 

Det fortæller adm. direktør Stine Carsten Kendal, efter det i sidste uge kom frem, at Information forlod 2022 med et minus på 1 mio. kr. på den primære drift. Årsrapporten for 2022 skal endeligt godkendes senere i maj.

“Resultatet skyldes flere ting. Vi mærkede en øget tilbageholdenhed blandt forbrugerne i forhold til køb af abonnenter i den sidste del af året, og så lavede vi en større investering i et nyt abonnementssystem, som blev lidt større, end vi havde regnet med. Den økonomiske krise, der var i omverdenen, kunne vi også mærke – særligt i stigende omkostninger til distribution,” siger direktøren.

Som flere andre avishuse oplevede Information i 2022, at abonnenterne i stigende grad fravalgte printavisen. Det kan bl.a. tilskrives den stigende inflation, og at flere forbrugere holdt mere på pengene. Tilsat de øgede udgifter til især papir og distribution har det lagt øget pres på forretningen.

Faldende printoplag

Stine Carsten Kendal fortæller, at avisen så sit printoplag falde med omkring ti pct. sidste år. Nedgangen blev imidlertid mere end opvejet af en stigning i det digitale abonnementssalg – også her med ti pct. Samlet steg abonnementsbasen med 1,2 pct. til 26.000, hvor af 11.000 er rene digitale abonnenter, mens ca. 15.000 modtager printavisen. 

Ikke desto mindre faldt omsætningen en anelse til 113,2 mio. kr., hvilket skyldes, at indtægterne fra en digital abonnent er lavere end fra printavisen.

”Alt i alt har vi mærket, af frafaldet på print er blusset op. Vi ser også en hel del af vores abonnenter, der nedgraderer ved at gå fra printavis til få avisen i weekenden eller have rent digitalt.”

Så længe der er vækst i den samlede base, er frafaldet i Stine Carsten Kendals øjne dog ikke et problem. 

“Det er forventeligt. Så længe folk køber et abonnement, er jeg ikke bekymret. Det ville være bekymrende, hvis brugerne på tværs af print og digitalt købte færre abonnementer,” siger hun og tilføjer, at forventningen er, at udviklingen vil fortsætte ind i 2023, hvilket betyder, at omsætningen vil falde en smule.

“Jeg forventer en lidt lavere omsætning, fordi vi får flere digitale abonnenter og færre på print, og omsætningen fra de digitale er lavere. Så der er ikke nogen grund til at tro, at vi får en voksende omsætning,” siger Stine Carsten Kendal, uden hun ønsker at sætte et konkret tal på.

Arbejder med flere sparetiltag

Forventningen er at vende sidste års underskud på driften til et overskud på 1 mio. kr. Når omsætningen samtidig forventes at falde en smule, betyder det, at der skal spares udgifter, hvis målet skal indfries. 

“Vi arbejder hårdt på at spare, hvad vi kan på normale driftsomkostninger. For vi vil også gerne fastholde udviklingen af vores produkt og fortsætte videreudviklingen af vores app,” siger Stine Carsten Kendal.

Eksempelvis har avisen netop stoppet leveringen af den trykte avis til såkaldte friabonnenter, der modtager avisen gratis, inklusive medarbejderne, som i stedet har adgang til avisen digitalt. Det er et spørgsmål om mange bække små, forklarer Stine Carsten Kendal. Særligt de bække, der løber mod udgivelsen af printavisen, skal i år være mål for kritiske øjne.

“Det kunne være at se på avisens tillæg, papirkvalitet, deadline eller andre ting, vi kan gøre anderledes. Men vi er ikke langt med de planer, så der er endnu ikke noget konkret,” siger den adm. direktør.

Vil fastholde oplag

Dette års største udfordring for Information er ligesom sidste år de stigende omkostninger på særligt distribution. Samtidig håber Stine Carsten Kendal, at købelysten blandt potentielle Information-abonnenter igen får luft under vingerne. 

“Forbrugernes abonnements-købelyst har vi ikke høje forventninger til. Men vi håber, at det går i den rigtige retning, og at den opbremsning, vi har mærket, så småt løsner op. Vi skal bare fortsætte med at lave fantastisk journalistik og udvikle vores digitale produkt.”

Hvor mange nye kunder der er mål om at få ind i dagbladets butik i 2023, er der ikke sat tal på, fortæller hun. 

“Hvis vi kan fastholde vores oplag, er det tilfredsstillende, og så vil vi selvfølgelig altid gerne vokse. Men det kan godt være, det er på lidt længere sigt end 2023,” siger Stine Carsten Kendal. 

Forbereder sig til færre printudgivelser

De stigende omkostninger til den trykte avis – og frafaldet blandt kunderne til den – peger ifølge direktøren i retning af det, der på et tidspunkt bliver uundgåeligt: Afsked med den trykte avis seks dage om ugen.

“Den økonomiske krise, der var i omverdenen, var vi også udfordret af – særligt i stigende omkostninger til distribution. De er steget enormt. Samtidig er papirpriserne steget, og alle andre leverandører i kæden har også hævet deres priser. Dertil lider vi, ligesom mange andre aviser under, at det samlede papiroplag falder, og at udgiften til distribution derfor stiger yderligere,” siger Stine Carsten Kendal.

“Det (afsked med den trykte avis, red.) er ikke noget, vi lige nu overvejer aktivt. Der er stadig mange, der er rigtig glade for deres printavis. Men det er ikke en udvikling, der kan fortsætte, og på et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive avisen hver dag. Jeg tror på, at der er en avis på papir mange år frem, men måske ikke hver dag.” 

Opgaven frem til det tidspunkt er derfor at styrke det digitale alternativ til papirproduktet.

“Vi ser udviklingen an, og er meget optaget af, at folk begynder at bruge os mere digitalt. Vi bruger energi på at gøre dem opmærksomme på, at de kan læse og lytte digitalt, og vi opgraderer de digitale produkter, så vi er klar til den dag, hvor der måske ikke længere er et trykt Information seks dage om ugen.”

Fortsætter digitale investeringer

Opgraderingen af det digitale produkt og udskiftning af abonnementsystem, som Information sidste år fortsatte sine investeringer i, og som underskuddet på driftsresultatet også var påvirket af, er led i denne fremtidssikring, forklarer hun.

“Det er en investering i fremtiden, som øger kvaliteten af det digitale produkt,” siger Stine Carsten Kendal.

Selvom investeringerne sidste år faldt sammen med samfundsøkonomiske modvinde, var de derfor nødvendige, selvom de er dyre, vurderer hun.

“Heldigvis skal Information jo ikke betale udbytte til nogen ejere eller give overskud til nogen, vi skal sikre os, at der bliver udgivet journalistik i mange år frem.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også