Onlinehandel med dagligvarer fortsætter nedadgående kurve

2022 bød endnu engang på nedtur for onlinesupermarkederne, der i året mistede markedsandele. Og tendensen fortsætter, viser tal fra Danmarks Statistik.
Coop tog i februar i år konsekvensen af ikke at lykkedes med at gøre Coop.dk Mad til en rentabel forretning og lukkede ned for hjemmeleveringen. | Foto: Finn Frandsen
Coop tog i februar i år konsekvensen af ikke at lykkedes med at gøre Coop.dk Mad til en rentabel forretning og lukkede ned for hjemmeleveringen. | Foto: Finn Frandsen

Medvinden fra coronapandemien er for alvor løjet af for onlinesupermarkederne, der i 2022 måtte se sig slået tilbage med 19 pct. i forhold til året før. 

Og tendensen tegner ifølge nye tal fra Danmarks Statistik til at fortsætte, skriver Dagligvarehandlen, der har fået statistikbanken til at opgøre detailomsætningen i forskellige brancher i de første tre måneder af 2023.

Ifølge mediet er handlen med dagligvarer over nettet i perioden faldet med 8 pct. sammenlignet med første kvartal 2022 opgjort i løbende priser. Og renset for fødevareprisstigninger var faldet endnu større. 

Dagligvarekoncernen Coop lukkede tilbage i februar ned for hjemmelevering via Coop.dk Mad efter forgæves at have forsøgt at gøre det til en rentabel forretning. Salling Group tog samme skridt i starten af året, da koncernen droppede hjemmelevering via Føtex. 

Salling Groups nyudnævnte adm. direktør Anders Hagh fortalte dog i april, at man forventer at åbne for en ny hjemmelevering af dagligvarer på den anden side af sommerferien. Det skal ske i regi af Bilka-varehusene. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også