Tivolis forretning blomstrer trods færre svenske og norske turister

Tivoli har i andet kvartal omsat for 354 millioner kroner. Det er aldrig set højere for den periode.
I andet kvartal havde Tivoli bl.a. Rick Astley på programmet til fredagsrock. | Foto: Torben Christensen
I andet kvartal havde Tivoli bl.a. Rick Astley på programmet til fredagsrock. | Foto: Torben Christensen
af marketwire

Tivoli har haft det bedste andet kvartal nogensinde og sætter tilmed omsætningsrekord i juli på trods af regnfuldt vejr og en nedgang i gæster fra Sverige og Norge.

”Helt grundlæggende har vi set nogle gæster, der er taget i Tivoli på trods af vejret. I forhold til Norge og Sverige, så er der en stor nedgang af turister derfra i forhold til sidste år. Men for Tivolis vedkommende er det blevet kompenseret ved fremgang fra en række andre lande, herunder USA, Tyskland og England blandt andet,” siger adm. direktør Susanne Mørch Koch til MarketWire.

I en pressemeddelelse oplyser Tivoli, at forlystelsesparken i første halvdel af 2023 har haft 1.257.000 gæster. I samme periode i 2022 var besøgstallet 1.199.000 gæster.

Tivoli har i andet kvartal haft en omsætning på 354,1 mio. kr. mod 335,7 mio. kr. i samme periode sidste år og et resultat efter skat på 40,1 mio. kr. mod 32,4 mio kr.

Gæsterne, der har besøgt forlystelsesparken i juli, bruger i gennemsnit lidt flere penge end normalt, oplyser Susanne Mørch.

”Forbruget per gæst er en lille smule højere på gennemsnittet, men det varierer utroligt meget afhængigt af, hvad det er for en dag, og hvad vi har på programmet,” siger adm. direktør Susanne Mørch Koch.

Her drejer det sig især om billetter til forlystelsesparkens kulturprogrammer, men gæsterne har også brugt en del penge på drikkevarer og på restauranterne. Derudover oplyser Susanne Mørch også, at Tivolis hotel Nimb har haft en flot sommer.

Tivoli fastholder forventningerne til 2023 på trods af et rekordgodt andet kvartal. Det skyldes en generel usikkerhed på markedet, som Tivoli har valgt at reagere på.

”To af vores store markeder, Sverige og Norge, skulle vi gerne se komme lidt mere tilbage eller i hvert fald respondere på nogle af de tiltag, som vi kommer til at gøre. Men samtidig må jeg også sige, at vi gør nogle meget store investeringer i vores sæsoner, der kommer nu,” siger Susanne Mørch Koch.

Tivoli har blandt andet investeret i nye it-løsninger og vedligeholdelse af bygninger, forlystelser og haven.

”Vi har også brugt mange penge i de her år på at renovere vores kloakker, så vi også får fremtidssikret Tivoli på det område,” fortæller Susanne Mørch Koch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også