Netcompany scorer lavest i ny undersøgelse af kundetilfredshed – NNIT er bedste danske selskab

Partner i Netcompany henviser til sin egen måling, der omvendt indikerer en ”meget god” tilfredshed. 
Netcompany har svært ved at genkende tallene fra undersøgelsen. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Netcompany har svært ved at genkende tallene fra undersøgelsen. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Netcompany indtager i en ny analyse fra bureauet Whitelane Research sidstepladsen blandt landets it-leverandører målt på kundetilfredshed.

Softwarehuset, der er statens største it-leverandør, opnår en tilfredshedsscore på 58 pct., hvilket er ni procentpoint lavere end amerikanske Kyndryl på pladsen lige ovenover.

Whitelane Research forklarer til ITWatch, at bureauet ikke oplyser antallet af respondenter, som er kunder hos den enkelte leverandør, men at det kræver mindst otte svar, før en virksomhed optræder på listen. I alt har 95 danske virksomheder deltaget i analysen.

Whitelane Research har ikke ønsket at oplyse, hvor mange Netcompany-kunder der har svaret i analysen.

Netop datagrundlaget er noget af det, som Netcompany hæfter sig ved i undersøgelsen. Det danske firma anser grundlaget for ”spinkelt”, lyder det i et skriftligt svar til ITWatch.

”Ikke dermed sagt, at vi ikke kan gøre tingene bedre. Det bestræber vi os på hele tiden, men jeg har svært ved at genkende tallene fra undersøgelsen,” lyder det fra Thomas Cordth, partner i Netcompany, i et skriftligt svar til ITWatch.

Thomas Cordth forklarer, at kundetilfredshed er noget, som Netcompany måler og reagerer på. I sine årsrapporter offentliggør selskabet en såkaldt NPS-score, som i 2023 lå på 36. 

NPS-scoren er en gængs og international anerkendt måde at måle tilfredshed på, og den er afgjort af et spørgsmål om, hvor stor sandsynligheden er for, at kunderne vil anbefale en virksomhed til andre. 

Ifølge Thomas Cordth bliver en score over 30 betegnet som ”meget god”, og derfor er Netcompany tilfreds med sin NPS-score.

”Ikke mindst fordi tallene er baseret på tilbagemeldinger fra en stor og repræsentativ bred gruppe af vores kunder,” skriver Thomas Cordth.

Øje på interne undersøgelser

I alt optræder 14 it-leverandører på ranglisten, hvor der både findes danske og udenlandske selskaber. Det højst placerede danske selskab er NNIT, som ligger på en sjetteplads med en score på 75 pct., som er en my over gennemsnittet på 74 pct.

Fra NNIT siger Lars B. Petersen, senior vice president og ansvarlig for kommunikation, marketing og commercial exellence, til ITWatch, at man er glad for resultatet, men at det samtidig ”er nemt at blive begejstret for en god ekstern vurdering”.

Ifølge ham er det vigtigt, at selskabet også har et øje på sine egne kundetilfredsmålinger, som det foretager hver tredje måned. Her spørger NNIT sine kunder, hvordan det går med igangværende leverancer, og måler firmaet sig ”rigtig meget” på.

(Læs videre under grafikken)

Den seneste interne undersøgelse, som NNIT har offentliggjort, viser, at selskabet scorer 4,4 ud af 5 point blandt sine kunder.

”Hos os tror vi meget på, at den gode konsulent både kommer med noget forretningsmæssig indsigt og nogle stærke digitale kompetencer. Det kan lyde banalt, men nogle gange kan man godt havne et sted, hvor man enten har en stærk teknisk profil eller en stærk forretningsprofil. Hos os står den gode konsulent på to ben,” siger Lars B. Petersen.

Han fortæller, at NNIT er glad for resultatet af sin egen undersøgelse, som kommer i kølvandet på en større strategiændring, hvor selskabet har sagt farvel til infrastrukturforretningen og øget sit fokus på at blive et rendyrket konsulentselskab.

”Når man er i gang med sådan noget, er der en risiko for, at man bliver internt orienteret. Det er vigtigt for os, at vi har kunnet holde kunderne glade undervejs,” siger Lars B. Petersen.

Indisk firma topper

Over NNIT ligger indiske HCL Tech, de amerikanske selskaber Cognizant, DXC Technology og Accenture samt TCS fra Indien, der topper listen med en score på 80 pct.

Det er et resultat, som Vikram Sharma, landechef for TCS Danmark, er ”taknemmelig” for.

”Vi gør vores yderste for at være kundefokuseret i alt vi gør, så det betyder meget for os, at de danske virksomheder også oplever det i hverdagen på vores projekter sammen”, siger Vikram Sharma i en pressemeddelelse.

TCS topper også listen over it-leverandører i hele Norden. Det er 15. gang i træk, at selskabet opnår den placering blandt de nordiske lande.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også