Ny image-undersøgelse: Nykredit er på fem år gået fra tung sidsteplads til ny etter

Nykredit har realkreditbranchens bedste image, viser ny måling. I 2016 var selskabet suverænt nederst på listen. Kundefokus har været drivkraft for fremgangen, siger direktør.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

I 2016 landede Nykredit tungt på bunden i FinansWatch' og analysehuset Wilkes årlige image-undersøgelse, Finansimage.

Det er imidlertid lykkedes Nykredit at vende det store image-dyk til bedring, og i år indtager realkreditselskabet for første gang i perioden førstepladsen i undersøgelsen.

"Image-mæssigt var vi et helt andet sted i 2016, end vi er i dag. Dengang vidste vi godt, at der lå et langsigtet arbejde foran os. Den bevægelse, som vi har taget i denne måling over de seneste fem år, er ikke noget, som man gør fra den ene dag til den anden. Eller for så vidt fra det ene år til den næste," udtaler Trine Ahrenkiel, der er HR- og kommunikationsdirektør i Nykredit/Totalkredit, i en skriftlig kommentar.

Nykredit/Totalkredit indtager førstepladsen blandt realkreditselskaberne med en indeksscore på 74,3 på skalaen, der går fra 0 til 100. Selskabet er fulgt af Realkredit Danmark, der kommer ind på en andenplads med indeks 73,5, mens Nordea Kredit indtager tredjepladsen med 69,1. Jyske Realkredit lander på fjerde- og sidstepladsen med indeks 63,5.

Nykredit indtager førstepladsen efter et år, hvor selskabet også står for den største fremgang med 5,1 indekspoint.

Kom i uvejr og gik til bunds

I februar 2016 meddelte Nykredit, at man arbejdede på at børsnotere selskabet, og at priserne for privatkunder i Totalkredit ville stige.

Det skabte stor utilfredshed blandt kunder og samarbejdspartnere. Nykredit røg  i uvejr, og selskabet gik til bunds i FinansWatch' og Wilkes image-undersøgelse.

Siden blev børsnoteringsplanerne lagt i graven. I løbet af de seneste fem er Totalkredit vokset støt, og både kundetilfredshed og ry og rygte er gradvist helet.

Camilla Holm, adm. direktør i Totalkredit, har tidligere sagt til FinansWatch, at helingsprocessen startede med, at man fik skabt klarhed og forståelse for beslutningen om prisstigninger blandt direktørerne i regi af Totalkredit-samarbejdet, og at man siden intensiverede samarbejdet med partnerbankerne.

"Vi fik ro på, og der blev også en forståelse for, at det var nødvendigt. Det var en meget upopulær, men nødvendig beslutning," sagde Camilla Holm til FinansWatch tidligere på måneden.

Samtidig fulgte flere andre realkreditselskaber i hælene på Nykredit. Således hævede Nordea Kredit også priserne for privatkunder.

Fordelsprogram giver pote

Ifølge Trine Ahrenkiel kan fremgangen og årets topplacering særligt tilskrives Nykredits kundefokus. Nykredit er foreningsejet, og det giver særlige muligheder, vurderer hun:

"Grundlæggende har vi haft et stærkt fokus på at være bedst til kunder – og fortælle tydeligere, at vi som noget helt særligt i den finansielle sektor er foreningsejet, og derfor kan tilbyde vores kunder noget andet, som f.eks. KundeKroner, Erhvervskroner og tilstedeværelse i hele landet gennem partnerne i Totalkredit. Det arbejde kan dog ikke gøres uden dygtige og engagerede medarbejdere, og det har vi i den grad i Nykredit," udtaler Trine Ahrenkiel.

Målingen er baseret på svar fra godt 5000 repræsentativt udvalgte danskere. Undersøgelsen er gennemført i perioden 7. juli til 31. august.

Undersøgelsen er en del af rapporten Finansimage 2020, der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her.

Læs mere om FW Insight her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også