Coronakrisen i Indien sætter mere pres på globale logistikkæder

Ifølge adm. direktør i Mærsk, Søren Skou, vil de strukturelle problemer i verdens logistikkæder fortsætte året ud.
De globale logistikkæder rammes, når et område så stort som Indien ryger ind i corona-uvejr. | Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix
De globale logistikkæder rammes, når et område så stort som Indien ryger ind i corona-uvejr. | Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix

Coronakrisens opblussen i Indien sætter verdens logistikkæder voldsomt under pres. Det skriver Børsen.

Siden sensommeren 2020 har efterspørgslen på materielle goder været på rekordhøje niveauer, og de nye forbrugsmønstre har skabt flaskehalse og ført til skyhøje fragtrater.

Verdens logistikkæder var derfor i forvejen under massivt pres, som også blev øget med blokaden i Suezkanalen. Meldingen fra adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou, er derfor nu, at de strukturelle problemer vil fortsætte året ud.

"Sammen med andre store virksomheder arbejder vi benhårdt på at skaffe ilt til den indiske befolkning. Det er der, hvor vi kan bidrage med logistikløsninger," siger Søren Skou.

Søren Skou pointerer dog, at selv om situationen i Indien har en negativ betydning for fragtmængderne ud af Indien i øjeblikket, er der også mange andre steder, "hvor det buldrer af sted," og derfor har situationen ikke en betydning for Mærsks samlede mængder.

Pandemien sætter blus under Mærsks digitale indtjeningskilder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også