Facebook sætter fart på livestreamet shopping

Henover sommeren bliver det muligt for selskaber at præsentere og sælge produkter direkte gennem en livestream på det sociale medie Facebook. Flere andre platforme tester lignende modeller.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Nethandlen er intensiveret under coronanedlukninger verden over, og nu tager techplatforme et skridt mod det, de kalder shopping på nettet. Det skriver mediet Techcrunch.

Facebook udruller således muligheden for en mere interaktiv købsoplevelse i løbet af sommeren, hvor man introducerer livestreamet shopping med koncepet Live Shopping Fridays. Navnet dækker over en ny funktion, der giver virksomheder (og privatpersoner med noget at sælge) mulighed for at fremvise og svare på spørgsmål om produkter, som brugere kan smide i deres digitale indkøbskurv uden at forlade livestreamingen ved at klikke på dem direkte i videoen.

Potentialet for udnyttelse af livestreaming uden for underholdningsbranchen begynder dermed at tegne sig. I Kina er kombinationen af e-handel og livestreaming allerede en millardindustri. Ifølge magasinet Vouge Business blev der solgt produkter for 4,4 mia. dollar gennem livestreamingmodellen i Kina så tidligt som 2018.

Tiktok, der på relativt kort tid er vokset til at blive en ekstremt populær social medie-app, har testet modellen for amerikanske brugere i samarbejde med bl.a. Walmart, verdens største detailhandelvirksomhed.

I første omgang ruller Facebook Live Shopping Fridays ud for brugere i USA i denne uge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også