
Jens Visholm skal ikke længere være del af den stadig nye direktionssammensætning i Coop. Efter ti år i koncernen og efter seks år som koncerndirektør stopper han senest ved udgangen af juni, oplyser Coop i en pressemeddelelse.
"Siden min tiltrædelse som adm. direktør efteråret 2020 har vi løbende drøftet Jens’ fremtid i Coop, og desværre har vi ikke kunnet finde en gensidigt tilfredsstillende permanent rolle til Jens i den nye organisation, hvorfor vi nu er blevet enige om at skilles," siger koncerntopchef Kræn Østergaard Nielsen.
Jens Visholm har i flere år været ansvarlig for den kommercielle indsats i kategori- og indkøbsfunktionerne. I sine seks år i direktionen har han også nået at have ansvar for bl.a. Logistik, Marketing, CSR, og siden nytår har han stået i spidsen for direktionsområdet Kunder & Kommunikation.
"Over en lang årrække har Jens bidraget væsentligt til den kontinuerlige transformation af Coop, som er sket over de seneste tre strategiperioder. Senest bevis på dette er naturligvis vores resultater i 2020, som viser, at Coop står med et stærkt fundament for fremtiden," udtaler bestyrelsesformand Lasse Bolander.
Arkitekt bag manifest
Under den forrige topchef, Peter Høgsted, var Jens Visholm arkitekten bag Coops madmanifest, ligesom han spillede en stor rolle i forhold til etableringen af flere partnerskaber med leverandører på fødevaresiden. Af pressemeddelelsen fremgår det, at Jens Visholm også har været med i udviklingen af lavpriskæden Coop 365 og etableringen af bagerkæden Brødcooperativet.
Jens Visholm er 51 år og kom i 2012 til Coop fra Dagrofa. Før det har han haft ledende jobs i bl.a. Statoil og Fona og inden for bureauverdenen. Af meddelelsen fremgår det, at han forventer at fortsætte sin karriere inden for retail-verdenen på både bestyrelses- og ledelsesniveau.
Jens Visholm smækker ikke Coop-døren helt, og han skal forsætte som eksternt bestyrelsesmedlem i flere af Coop-koncernens datterselskaber.