Watch Medier

Tryg afdækker svindel for 250 mio. kr.: En stor stigning fra tidligere

Tryg har øget indsatsen med at afsløre forsikringssvindel og det har givet pote.

Svindel med værdien af indbo, så der bliver mere at shoppe for, når skaden er sket, er en af de mest hyppige former for forsikringssvindel. | Foto: Tariq Mikkel Khan

Forsikringskoncernen Tryg afdækkede sidste år svindel for op imod 250 mio. kr. i Danmark. Det er en stigning på over 50 pct. sammenlignet med 2018 og afspejler en øget indsats på området.

Tryg forventer, at selskabet med hjælp fra nye processer og systemer vil kunne afsløre svindel for endnu flere millioner over de næste år.

"Forsikringssvindel er ikke bare strafbart – det går også ud over de mange ærlige kunder, når deres forsikringspræmier skal dække skadesudbetalinger til svindel. Derfor har vi øget vores indsats i kampen mod forsikringssvindel markant de seneste år. Vi har blandt andet tilført området flere ressourcer, og det smitter selvfølgelig af på tallene. Jo flere sten vi vender, desto mere svindel finder vi," forklarer Fatiha Benali, direktør for Trygs skadesorganisation.

Har udvidet indsatsen

Hun fortæller, at selskabet derudover har udvidet svindelindsatsen til flere produkter. Hvor Tryg tidligere primært konstaterede svindel på større sager på personskade- og indboforsikringen, efterforsker selskabet nu i langt højere grad også svindel på bil-, ulykkes- og erhvervsforsikringen.

På ulykkesforsikringen har Tryg i 2020 for eksempel afsløret svindel for tre gange så meget som året før. Samtidig har selskabet fået nye systemer og automatikker, som gør det lettere at identificere potentielt snyd med forsikringen.

Også integrationen af Alka Forsikring i Tryg-koncernen har bidraget til øget succes på svindelområdet.

"Alka er meget langt fremme på svindelområdet og har kunnet tilføre Tryg stor værdi. Men vi har naturligvis taget "best practice" fra begge selskaber og fokuseret på, hvordan vi kan optimere skadebehandlingen i hele koncernen. Det har gjort os endnu bedre til at finde og behandle sager med høj risiko for forsikringssvindel," udtaler Fatiha Benali.

Øget succesrate

Det er samlet set blot en meget lille andel af forsikringskoncernens sager, der bliver efterforsket. Derfor er det vigtigt, at ressourcerne bliver sat ind de helt rette steder, og evnen til at udtage de rigtige sager har øget succesraten, vurderer hun.

Flest ressourcer bliver der brugt på indboforsikringen, og med en andel på ca. 70 pct. af de svindel-relaterede skader, svarende til 90 mio. kr. var det den forsikring, der sidste år blev opdaget mest svindel på, skarpt forfulgt af bilforsikringen.

"Indboforsikringen opleves uden tvivl som nemmere og mindre alvorligt at snyde med. Typisk skrives der lidt mere på anmeldelsen over stjålne genstande ved et indbrud. Men det er bedrageri – præcis som, hvis man for eksempel forsøger at opnå erstatning ved at brænde sit hus af."

"Vi tager al svindel meget alvorligt, fordi det koster os og dermed Trygs kunder rigtig mange penge. Samlet set bliver "småsvindel" også til store beløb," siger Fatiha Benali.

Dyre personskadesager

Hun påpeger, at nogle af de absolut dyreste sager ud over ildspåsættelse af ejendomme er større personskadesager. Der bliver kun anmeldt relativt få skader årligt, men erstatningen kan løbe op i flere millioner kroner per skade. Alene i 2020 afdækkede Tryg svindel for cirka 60 mio. kr. på sådanne personskadesager.

"Det er fortsat vores oplevelse, at langt de fleste kunder ikke kunne drømme om at snyde med forsikringen. Vi tror heller ikke, at der bliver begået mere svindel i dag end tidligere – vi er bare blevet bedre til at finde frem til sagerne, og vi forventer kunne afsløre svindel for endnu flere millioner over de næste år," slutter Fatiha Benali.

Tryg lancerer forsikring mod skader i forbindelse med udlejning

Tryg-direktørs første melding efter politianmeldelse: Næsten alle begår fejl 

Mere fra Watch Medier

Roskilde Bank-boss dømt til at betale 231 millioner

Højesteret har med dom sat endeligt punktum i et langstrakt sagsforløb om erstatningsansvaret for krakket i Roskilde Bank tilbage i 2008. Bankens tidligere direktør, Niels Valentin Hansen, er blevet dømt til at betale 231 mio. kr. i erstatning. Fire bestyrelsesmedlemmer er frifundet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs