Watch Medier

DLG fusionerer sine tyske selskaber

Grovvarekoncernen DLG slår sine to store tyske selskaber sammen i en enkelt enhed med en årlig omsætning på 32 mia. kr.

Kristian Hundebøll er koncernchef i DLG. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Landbrugsselskabet Hage og energi- og byggemarkedsselskabet Team SE bliver nu fusionereret af de to tyske selskabers danske moderselskab, DLG.

Det oplyser den danske grovvarekoncern i en pressemeddelelse.

"Tyskland er et strategisk vigtigt marked for DLG, og med fusionen af Hage og Team til ét selskab vil vi stå særdeles stærkt i den skarpe konkurrence, der er på det tyske marked. Team og Hage er hver især stærke spillere inden for deres respektive forretningsområder. Sammen får de endnu mere slagkraft til at udbygge vores markedsledende position i Tyskland og afsøge nye forretningsmæssige muligheder," siger Kristian Hundebøll, koncernchef i DLG, i meddelelsen.

Med fusionen skabes en af de største virksomheder med hovedsæde i Slesvig-Holsten, der vil beskæftige næsten 5.000 mennesker, omsætte for 32 mia. kr. og generere et driftsresultat, ebitda, på 1 mia. kr.

Det fremgår ikke, hvad det nye fusionerede selskab skal hedde. Fusionen skal godkendes på en ekstraordinær generalforsamling i Team SE inden årets udgang og træder i kraft med virkning fra januar 2022.

Kristian Hundebøll fortæller til Børsen, at trækket skal ses som et angreb.

"Dette er et offensivt skridt. Der mangler konsolidering i den tyske landbrugsbranche. Der er alt for mange aktører – og det har der været længe. Og der tjenes for lidt i sektoren i Tyskland. Vi vil deltage i konsolideringen i Tyskland, og via organisk vækst og opkøb vil vi i løbet af få år kunne komme over 40 mia. kr. i omsætning i Tyskland," siger han til Børsen.

Mere fra Watch Medier

Tre techgiganter står for 42 pct. af annoncesalget i Danmark

Alene Facebook, Google og Linkedin tegnede sig for mere end fire ud af 10 annoncekroner, der blev omsat for inden for de danske grænser i 2020 ifølge ny rapport. Dermed har de ædt sig yderligere ind i markedet. Det understreger behovet for politisk fokus på området, lyder det fra direktør i Danske Medier Research.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs