Watch Medier

Sundhedsstyrelsen har brugt 172 millioner kroner på coronakampagner

Udgifterne til Sundhedsstyrelsens coronakampagner er især gået til at betale mediebureauer, skriver DR.

Sundhedsstyrelsen har foreløbig brugt 172 millioner kroner på at få spredt budskaberne i forbindelse med corona. | Foto: Kasper Heden Andersen/JPA

Under coronapandemien har Sundhedsstyrelsen brugt penge på kampagner, der har skullet informere borgerne i forhold til corona.

Nu viser det sig, at styrelsen i 2020 og frem til 28. september i 2021 har brugt 172 millioner kroner på coronakampagner. Det viser en aktindsigt, som DR har fået.

Over for DR erkender kommunikationschef i Sundhedsstyrelsen Eva Tolstrup Ziegler, at der er tale om mange penge. Hun bemærker dog også, at der har været tale om den største informationsindsats i Sundhedsstyrelsens historie.

"Isoleret set er godt 170 millioner kroner jo vildt mange penge, men det skal også ses i en ramme, hvor der er tale om en kæmpe landsdækkende indsats, som har kørt i snart to år," siger Eva Tolstrup Ziegler til DR.

Ud af de 172 millioner kroner er størstedelen gået til at betale mediebureauer, der har købt annoncer i medier. Mediebureauet Wavemaker har alene modtaget 104,4 millioner kroner.

Er lykkedes med at komme ud med budskaberne

DR har talt med flere professorer om Sundhedsstyrelsens kampagner, og om de har været de 172 millioner kroner værd.

Mens nogle mener, at det er svært at konkludere effekten af kampagnerne, mener Winni Johansen, professor ved Institut for virksomhedsledelse på Aarhus Universitet, at Sundhedsstyrelsen er lykkedes godt med at komme ud med budskaberne. Hun peger på, at det i hvert fald er lykkedes at få folk til at blive vaccineret, og at kommunikation spiller en stor rolle for at lykkes med det.

Ifølge de seneste tal fra Statens Serum Institut (SSI) er 75 procent af den danske befolkning færdigvaccineret mod corona. Det svarer til næsten 4,4 millioner borgere.

Eva Tolstrup Ziegler oplyser til DR, at kampagneindsatsen kunne være blevet meget dyrere, hvis ikke det havde været for rabatter. Styrelsen har nemlig fået store rabatter både fra traditionelle annoncemedier som aviser og TV 2, og fra sociale medier som Google og Facebook.

Mere fra Watch Medier

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs