Watch Medier

Fremadstormende platform bekæmper butiksdød: "Vi skal være et helt nyt økosystem for detailhandel"

Den franske onlineplatform Ankorstore vil tage kampen op med stigende onlinehandel og butiksdød i Europas bymidter ved at fungere som en enkel og effektiv grossist for butikkerne. ”Idéen er at give magten tilbage til de selvstændige,” siger medstifter Pierre-Louis Lacoste.

Stifterne af Ankorstore. | Foto: Ankorstore/PR

En genrejsning af detailhandlen til dens naturlige orden.

Sådan lyder manifestet hos den franske engrosplatform Ankorstore, der mener, at e-handelsgiganter og store butikscentre har taget livet af bymidterne, og det er en udvikling, som den fremadstormende platform vil kæmpe imod.

”Kunder har i store træk vendt sig over mod onlinehandel, hvor de bruger butikkerne til at prøve varer, og så køber de online, men det vil vi ændre på. Kunderne skal kunne finde nye, unikke produkter, som er til at betale, i butikkerne, og det er i bund og grund ambitionen for Ankorstore,” siger Pierre-Louis Lacoste, der er den ene af fire stiftere til DetailWatch.

Ankorstore er en online B2B-platform, som forbinder de fysiske butikkers indkøbere med vareproducenterne og deres brands. Og med knap tre år på bagen har platformen taget Europa med storm.

Voldsom vækstrejse

Ifølge selskabets egne tal er platformen til stede i 33 lande i Europa med over 250.000 butikker og 20.000 brands med 1,5 mio. produkter, som butikkerne kan købe til engrospriser.

Det er gratis for butikker at bruge platformen til indkøb, mens brands/vareproducenter betaler for salgskanalen til de over 250.000 butikkers indkøbere.

Ankorstore har fem nøglemarkeder i Europa, hvor det nyeste fokusområde er Norden.

Ankorstore har etableret kontorer i Stockholm, og i juni 2021 etablerede platformen sig i Danmark, hvor Ankorstore indtil videre har registreret 1.462 danske detailvirksomheder og 308 danske brands.

”Norden er et af vores fem nøglemarkeder, som har så meget at tilbyde i forhold til nye brands. Vi vil hjælpe disse brands med at etablere sig på det europæiske marked, og samtidig vil vi styrke butikkerne i regionen, så de kan tilbyde unikke produkter til de kræsne nordiske forbrugerne,” siger Pierre-Louis Lacoste.

Vil butiksdød til livs

Navnet på platformen kommer fra begrebet ”ankerbutikker”, som er butikker, der tiltrækker kunder til en by eller storcenter.

Hos Ankorstore er ambitionen, at det i fremtiden skal være mindre, selvstændige butiksdrivende, der tiltrækker kunder til byerne med produkter, der ikke kan findes online.

”Ankerbutikker er ofte store kædebutikker, som ikke er unikke. Drømmen for os er, at fremtidens ankerbutikker er mindre butikker, som kan tilbyde noget helt specielt,” siger Pierre-Louis Lacoste.

DetailWatch har tidligere beskrevet udfordringerne med butiksdød i Danmark, hvor 80 pct. af kommunerne oplever butiksdød i bymidterne. Ifølge Pierre-Louis Lacoste er det ikke en udfordring, der er begrænset til Danmark.

”Min mor har en butik, og jeg har selv drevet butikker i Frankrig. Jeg har oplevet mange tomme butikker i bymidterne i hele landet, og gennem vores arbejde i Ankorstore får vi meldinger om, at det også er et problem i mange andre lande, og det mener vi, at Ankorstore kan ændre på,” siger Pierre-Louis Lacoste.

Ankorstore-medstifter Pierre-Louis Lacoste | Foto: Ankorstore/PR
Ankorstore-medstifter Pierre-Louis Lacoste | Foto: Ankorstore/PR

Butikkerne især er udfordrede af storcentre og store onlinebutikker, mener han, da det kan være svært for en lille butiksejer at finde frem til det helt rigtige og unikke udvalg af produkter til sin butik, som adskiller sig fra de gigantiske konkurrenter.

Det er netop her, at Ankorstore kommer til sin ret, mener han, fordi fokus er på at give de små butikker og de mindre brands bedre muligheder, så de kan være med til at skabe liv i byerne.

”Vi kan give mindre butikker adgang til et hav af unikke brands i hele Europa. Jeg kommer selv fra en baggrund i detail, så jeg ved af erfaring, hvor svært det er at få fat på de rette brands til butikken. Der ligger en kæmpe byrde på butikkerne, og når man endelig finder det rigtige brand, så er det svært at nå frem til en aftale, som er god for begge parter.”

”Samtidig er det svært for nye brands at nå ud til butikkerne, og de udfordringer løser vi for begge parter,” siger Pierre-Louis Lacoste.

Et modstykke til Amazon

Ankorstore ser sig som et modstykke til de store e-commerce-giganter som Amazon, der er den største af sin slags.

Amazon har været i Storbritannien, Tyskland og Frankrig i årtier, men i de seneste år har onlinegiganten skruet op for tilstedeværelsen i Europa – først i Holland og Sverige i 2020 og i Polen i 2021. Rygterne har også længe gået på et snarligt indtog i Danmark, hvilket endnu ikke er sket.

Samtidig sætter onlinehandlen omsætningsrekorder år efter år, og coronapandemien har sat yderligere skub i den udvikling. Men det vil Ankorstore ændre på.

”Amazon – eller netbutikker generelt – har den udfordring, at kunderne ikke kan holde skoen eller tøjet i hånden, inden de køber det. Det kan de fysiske butikker, og samtidig er selvstændige passionerede, som kan skabe en unik kundeoplevelse i en butik,” siger Pierre-Louis Lacoste.

At tage kampen op med onlinehandlen kræver mange penge. Og selv om Ankorstore er et startup, er det ikke penge, der mangler. Ifølge selskabet selv har det rejst 365 mio. euro, svarende til 2,7 mia. kr., og en stor portion af pengene bruges til at lokke butikker og brands til med fordelagtige vilkår.

Fra butikkernes synspunkt tilbyder Ankorstore, at butikkerne kan bestille produkter for et minimumsbeløb på 100 euro – 743 kr. – og butikkerne kan vente enten 30 eller 60 dage med at betale, hvor brands ellers normalt kræver betaling i forvejen. Fragten for ordrer over 300 euro er gratis, og varerne leveres inden for maksimalt 10 dage og ofte inden for to dage.

Det betyder, at risikoen for butikkerne er langt lavere, end når de normalt bestiller produkter direkte hos producenten.

Foto: Ankorstore/PR
Foto: Ankorstore/PR

Fra brandsenes synspunkt får de adgang til 250.000 mulige købere af deres produkter. De betaler 20 pct. til Ankorstore for alle førstegangsordrer fra en butik på platformen, mens hvis en butik bestiller igen, går 10 pct. til Ankorstore. Brandsene skal dog ikke vente 30 eller 60 dage på at få betaling, for Ankorstore betaler brandsene i forvejen, og fragtomkostningerne bliver tilbagebetalt.

De vilkår kan andre lignende platforme leve op til, og Pierre-Louis Lacoste medgiver, at Ankorstore strammer skruerne, men at det skal ses i lyset af, at Ankorstore fortsat befinder sig i en vækstperiode.

”Der er ingen tvivl om, at vi er aggressive, men vi er også i en vækstperiode, hvor vi skal bredt ud i Europa og etablere os, og det kræver investeringer. Men vi tror 100 pct. på vores koncept, og vi er ikke i tvivl om, at det er en bæredygtig forretningsmodel,” siger Pierre-Louis Lacoste.

Et komplet økosystem

Kigger man længere frem i den forretningsmodel, er det ikke ”bare” ambitionen at være en engros-platform. Ankorstore vil håndtere alle aspekter internt i selskabet, så der er bedre kontrol med hele processen.

”Vi vil ikke bare være en platform, der forbinder brands og butikker. Ambitionen er, at vi skal være et helt økosystem for detailhandlen, hvor vi har lager, transport, banksystemer til betalinger osv., så vi kan håndtere det hele internt i Ankorstore,” siger Pierre-Louis Lacoste.

Hvis I lykkes med dette, hvordan tror du så, at detailhandlen i Europa kommer til at se ud?

”Forhåbentlig kan det skabe livlige byer i hele Europa, som er unikke og spændende at handle i. Måske kan man forestille sig, at man – modsat i dag – kigger på produkter på nettet, og så går ned i byen og køber dem.”

Hvad er tidshorisonten på det?

”Det er svært at svare på. Vi har ikke en plan, hvor der står, at det skal ske i år X. Det er en udvikling, der tager tid, men det er, det vi arbejder hen mod,” siger Pierre-Louis Lacoste.

Mere fra Watch Medier

Mogens de Linde nærmer sig mursten for 4 milliarder

Byggeselskab Mogens de Linde gik frem på driften i 2021, mens der blev barberet omkring en fjerdedel af top- såvel som bundlinje. Værdiopskrivninger sætter igen et markant aftryk på regnskabet fra det aarhusianske ejendomskoryfæ, der netop har sammensat en ny ledelse.

Deutsche Bahn har sat Arriva i Danmark til salg

Der har længe været forlydender om, at transportselskabet Arriva i Danmark, der står for bus- og togdrift på flere strækninger, var på salgslisten hos ejeren, den statslige tyske jernbanekæmpe Deutsche Bahn. I nyt dansk regnskab bekræfter Arriva Danmark, at forretningen skal sælges til en eller flere investorer.

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs