Watch Medier

Mode i metaverset: "Vi kigger på noget, der bliver en mindre revolution inden for retail"

Metaverset bliver fremtidens svar på nutidens webshop, mener innovationsrådgiver. Danmarks detailbranche er langt fra sprunget ud i den virtuelle verden, men modemærker som Bestsellers Vila har allerede fået et 3D-forspring, lyder det.

Flere tøjmærker uden for Danmark producerer i dag styles kun til digital brug, fortæller Nina Bech Stage, partner i Grit by Innovation Lab.

Den danske detailsektor er mange – men ikke lysår – fra at springe ud i metaverset.

Flere danske detailvirksomheder har allerede taget de første skridt ind i 3D-verdenen. Det vurderer Nina Bech Stage, partner i det digitale transformationsbureau Grit by Innovation Lab.

Men hvad er metaverset? Det for mange obskure begreb kan ifølge Nina Bech Stage beskrives som en digital verden i 3D, vi med et headset kan træde ind og være med i frem for at sidde bag skærmen og klikke os rundt.

Og i forhold til e-handel i dag, vil metaverset kunne engagere forbrugerne på en helt anden måde.

”Det er derfor, det er så spændende,” siger Nina Bech Stage, der for et par år siden købte sig et headset fra Meta-ejede Oculus og begyndte at udforske det virtuelle univers.

Jeg tror, ethvert brand er nødt til at holde et meget vågent øje med den udvikling, der sker med metaverse.

Simon Khong Harbjerg, direktør, Vila

Hun fremhæver Bestseller-brandet Vila som en af de danske virksomheder i detailbranchen, der for alvor har rykket på 3D-fronten.

Her ser direktør Simon Khong Harbjerg også store muligheder i metaverset.

”Jeg tror, det vil skabe en ny måde at handle online,” siger han.

”Vi vil se en sammensmeltning af de oplevelser, vi kan få i fysisk retail inde i et helstøbt digitalt univers, hvor du nærmest vil bevæge dig i en butiksoplevelse online – frem for den traditionelle måde, vi driver e-commerce i dag, hvor du klikker rundt og ser en style. Det bliver en helt anden oplevelse.”

Skridtet før metaverset

Helt konkret har Vila, som beskrevet af DetailWatch, skabt digitalt showroom, der under corona gav kædens forhandlere mulighed for selv at navigere rundt mellem kollektioner, se avatarer gå catwalk med det digitale tøj og lægge styles direkte i indkøbskurven.

”I Virtual World of Vila har man ikke et VR-headset på og går ind i en virtuel verden. Man sidder foran sin computerskærm og kan navigere igennem de forskellige rum,” siger Nina Bech Stage.

Et udsnit af Vilas virtuelle verden. | Foto: VILA
Et udsnit af Vilas virtuelle verden. | Foto: VILA

Men ideen om en virtuel verden, man som forbruger eller forhandler kan træde ind i, er der, påpeger hun.

”Det er der, mange af virksomhederne er i dag. Det er skridtet før, vi tager den videre til den fulde virtuelle version,” siger Nina Bech Stage.

Også det randrusianske tøjselskab Nü har skabt sit eget virtuelle showroom, imens mærket Stine Goya under corona-lukningen brugte 3D-teknologi til at lave morgengymnatik-videoer iklædt brandets tøj. Uden for modebranchen har Lego netop annonceret, at pengetanken bag legetøjsselskabet, Kirkbi, investerer 6,8 mia. kr. i et partnerskab med spiludviklingsfirmaet Epic Games, der blandt andet skal skabe et metavers.

”En mindre revolution”

Selvom hverken Lego, Vila eller resten af den danske detailbranche er til stede i metaverset endnu, følger Bestseller-brandet den virtuelle evolution med interesse.

”Jeg tror, ethvert brand er nødt til at holde et meget åbent øje med den udvikling, der sker med metaverse. Vi kigger på noget, der bliver en mindre revolution inden for retail,” siger Simon Khong Harbjerg.

Nina Bech Stage sammenligner udviklingen med, da detailbranchen gik fra kun at have fysiske butikker til at åbne webshops. I dag - og særligt under corona - har virksomhederne med onlinesalg en klar fordel. Allerede med sin nuværende 3D-verden har Vila skabt sig en forspring, mener hun.

Simon Khong Harbjerg har været direktør i Vila siden 2019. | Foto: VILA
Simon Khong Harbjerg har været direktør i Vila siden 2019. | Foto: VILA

”De differentierer sig faktisk fra nogle af deres konkurrenter ved at få forhandlerne til at interagere og være med inde i det her virtuelle univers,” siger Nina Bech Stage.

Før metaverset

Da Vila gik i gang med at bygge sit digitale univers havde Mark Zuckerberg dog endnu ikke proklameret Facebooks planer for metaverset, og den immersive teknologi var derfor endnu ikke på lystavlen hos Bestseller-brandet, påpeger Simon Khong Harbjerg.

”Man kan jo ikke lade være med at tænke lidt i metaverse når man ser Virtual World of Vila, men det var vi fuldstændig blinde for da vi gik i gang med det her.”

”Så der var ingen kobling til metaverse, men det er klart, at vi ikke kan lade være med at gøre os tanker. Vi har lugtet til det allerede, så det gør det selvfølgelig interessant at følge det meget tæt,” siger han.

Direct to avatar

Andre skandinaviske brands i modeverdenen har allerede taget et skridt længere ind i den virtuelle verden end Vila.

Det norske brand Carlings har skabt en udelukkende digital tøjkollektion, som forbrugeren køber online og får tilpasset til et billede af dem selv af en ”3D-skrædder”, hvorefter det kan uploades på sociale medier. Imens sælger det spansk-franske luksus-brand Balenciaga med stor succes digitalt tøj – eller skins – til online gamere igennem spillet Fortnite, hvor mærket har sin egen virtuelle butik.

Kollektionsprøve i 3D fra Vila. | Foto: VILA
Kollektionsprøve i 3D fra Vila. | Foto: VILA

”Der er mange brands, der er begyndt at lave små afdelinger, hvor man producerer produkter kun til digital brug,” siger Nina Bech Stage.

”’Direct to avatar’ er i kæmpe vækst, og der sker rigtig meget, fordi det er en mulighed for at få testet nogle ting af uden nødvendigvis at sætte dem i produktion.”

I Bestseller er man dog ikke nået så langt som til at producere digitalt tøj til digitalt salg.

”Vi har ikke specifikke planer i pipeline i forhold til den type digitale kollektioner, eller nogen kommerciel vinkling over mod metaverse i sig selv. Men jeg er ikke i tvivl om, at det er noget, som vil komme for os og alle større brands.”

Avatarer i 3D-univers hævede Vilas salg markant

Metas første fysiske butik skal definere fremtidig retail-strategi

Lego trykker på onlinespeederen: ”Vores største digitale investering i historien

Mere fra Watch Medier

Deutsche Bahn har sat Arriva i Danmark til salg

Der har længe været forlydender om, at transportselskabet Arriva i Danmark, der står for bus- og togdrift på flere strækninger, var på salgslisten hos ejeren, den statslige tyske jernbanekæmpe Deutsche Bahn. I nyt dansk regnskab bekræfter Arriva Danmark, at forretningen skal sælges til en eller flere investorer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs