Watch Medier

DSV vokser markant i Latinamerika – fra 30 til flere tusinde ansatte på 13 år

På 13 år er DSV vokset markant i Latinamerika, og regionen stod sidste år for de højeste vækstrater i logistikselskabets forretning for luft- og søtransport. Store opkøb har givet adgang til nye markeder, fortæller regionsdirektør.

Regionsdirektør Søren Jørgensen har oplevet en markant udvikling for DSV gennem sine 13 år i Latinamerika. | Foto: DSV

Da Søren Jørgensen ankom til Mexico City fra USA for 13 år siden for at etablere DSV på transport- og logistikmarkedet i det latinamerikanske land, kunne han råde over godt 30 medarbejdere i hele Mexico. Resten af regionen var uberørt område for DSV.

Nu har DSV’s regionsdirektør for Latinamerika ansvaret for 300 ansatte alene på kontoret i den mexicanske hovedstad – og over hele regionen har logistikselskabet i dag omkring 2500 medarbejdere bare inden for sø- og luftfragt, der er den dominerende DSV-aktivitet i denne del af verden.

Derudover beskæftiger DSV også medarbejdere inden for ”solutions”, altså lagerfaciliteter, i en række lande og yderligere omkring 40 medarbejdere i en vejdivision i Mexico.

Fra den spæde start i Mexico i 2009 har Søren Jørgensen de seneste tre år haft ansvaret for DSV’s samlede aktiviteter i 12 latinamerikanske lande – heriblandt mastodonterne Mexico og Brasilien, hvis befolkningstal totalt set nærmer sig 350 millioner, eller flere end hele kæmpemarkedet USA.

Regionsdirektøren har været med i hele vækstperioden - først gennem 10 år som adm. direktør for DSV Mexico.

Fremgangen stopper næppe her. I hvert fald overgik Latinamerika alle andre regioner med hensyn til ebit-fremgang inden for divisionen Air & Sea, da DSV præsenterede sit seneste årsregnskab for 2021.

Når man er i den samme tidszone og har så store markeder, så er der en masse forretning der

Søren Jørgensen, regionsdirektør, DSV

Den høje vækstrate blev fremhævet som ”et stærkt eksempel på, hvordan vores netværk har udviklet sig i de senere år.”

Ifølge Flemming Ole Nielsen, DSV’s Executive Vice President, Investor Relations, har selskabet ikke et officielt vækstmål for Latinamerika.

Han tilføjer dog i et skriftligt svar til ShippingWatch, at ”med vores størrelse og globale markedsposition er det vores mål, at vi skal kunne tage markedsandele – det gælder også for Latinamerika.”

Væksten på markeder uden for Europa blev også fremhævet af CEO Jens Bjørn Andersen på DSV’s kapitalmarkedsdag for nylig.

Her fremlagde topchefen tal, der viste, at DSV er blevet en betydeligt mere global speditør. I 2015 fyldte Europa over to tredjedele af selskabets forretning, mens det nu udgør under halvdelen. Andre regioner i verden er vokset tilsvarende.

Koordineret indsats

Ifølge Søren Jørgensen har DSV fortsat en ”forholdsvis lille markedsandel” i Latinamerika. Men det går fremad, og forklaringen kan findes i, at man i de 12 lande, han har under sig, er god til at koordinere indsatsen og bevæge sig i samme retning.

”Vi er vokset meget på intra-Latinamerika,” siger han om handelen internt i regionen.

”Det lyder måske lidt underligt, men nogle af vores største handelsruter er Brasilien-Mexico tur/retur, både på luft og sø. Når man er i den samme tidszone og har så store markeder, så er der en masse forretning der.”

Fordelen ved at handle inden for den samme tidszone er bl.a., at forhandling, booking og kommunikation går meget hurtigere. Det gælder også handelsruterne i forhold til USA, der også ”vokser helt okay”.

”Når du har 12 lande i én region, og man trækker i samme retning, så tror jeg, at man kan få noget succes, hvis man fokuserer på det samme,” siger han.

Når Søren Jørgensen ser tilbage på de seneste års udvikling, hæfter han sig især ved bilindustrien som en stor og vigtig kundesektor, der har været med til at drive væksten for DSV.

”Der er vi vokset utroligt meget. Det er blevet meget specialiseret især i Mexico og Brasilien, hvor du har mange underleverandører. Hvor man før havde en masse import til disse samle- og produktionsfabrikker, så har vi nu også en del eksport, både internt i Latinamerika og til Asien og Europa,” siger Søren Jørgensen.

”Det har været en stor succes for DSV,” konstaterer han.

Panalpina gav nye kunder

For tre år siden opkøbte DSV det schweiziske logistikselskab Panalpina, der historisk set har været langt større og bedre kendt i regionen end DSV selv.

”Da jeg kom til Mexico, var Panalpina den største speditør. Det var lidt ligesom DSV i Danmark, sådan var Panalpina her. Alle kendte dem, og alle arbejdede med dem, så det var en lidt speciel oplevelse, at vi endte med at købe dem, for vi har været så små, og de har været så store i min tid herovre,” mindes han.

Opkøbet betød, at DSV blev en større spiller på det latinamerikanske marked, og i Mexico var forandringen markant.

”Da vi fusionerede med Panalpina, så jeg tror jeg, at vi havde en eller to kunder, der overlappede med Panalpina Mexicos top 20-kunder. Det har også været en del af succesen, når man merger med et firma og faktisk har to forskellige kundeporteføljer. Så får man også adgang til nye markeder og forbindelser.”

DSV har formået at bibeholde en del gamle Panalpina-kunder i regionen. Ifølge Søren Jørgensen er mange af de største kunder inden for søfragt en arv fra Panalpina.

Flemming Ole Nielsen fra DSV-hovedkvarteret fremhæver netop opkøbet af Panalpina som en af forklaringerne på fremgangen, fordi det gav selskabet en stærkere markedsposition i regionen.

”I samarbejde med resten af DSV-netværket har vores team i Latinamerika været dygtige til at udnytte dette,” konstaterer han.

Mens det var i Mexico, at Panalpina-overtagelsen havde størst effekt, har opkøbet af Agility’s Global Integrated Logistics (GIL) i 2021 først og fremmest betydet noget for DSV’s aktiviteter i Brasilien, hvor man overtog flere end 400 medarbejdere.

”Vi er blevet godt integrerede og arbejder i de samme systemer. Sø og luft fungerer allerede godt,” siger Søren Jørgensen.

Regionale særkender

Den store fremgang betyder dog ikke, at der ikke har været udfordringer. De seneste godt to års pandemi og deraf følgende kvaler med forsyningskæderne har sat logistikbranchen på nogle hårde prøver, og det gælder også DSV i Latinamerika.

I en region med en forretningskultur, hvor kunderne ikke er vant til at ”planlægge så meget forud”, har det ofte været hårdt at skulle tænke langt fremad for overhovedet at få plads til en container på et skib. Til gengæld, pointerer Søren Jørgensen, har der ligget en fordel i at ”være vant til at arbejde med disruptions”.

Det er meget direkte, og der er ikke så meget politik. Det er down to business

Søren Jørgensen, regionsdirektør, DSV

Efter 13 år i Latinamerika kender DSV-chefen ”sin” region særdeles godt, og han fremhæver en række særegenheder med måden at drive forretning på i denne del af verden.

”Det er meget direkte, og der er ikke så meget politik. Det er down to business, og man hører ikke så meget snak om bæredygtighed, man har nogle andre problemer. Mange beslutninger tages fra dag til dag, og en del af forretningen er baseret på spot, hvor der er en masse muligheder for vækst,” siger Søren Jørgensen.

”Der er selvfølgelig nogle langsigtede aftaler, men det, man lukker lokalt, er normalt short term og meget spotbaseret,” tilføjer han.

Karakteristisk for regionen – og anderledes, end man oplever det andre steder – er også, at mange internationale firmaer træffer de vigtige beslutninger i USA eller Europa og ikke i Latinamerika.

”Her er mange, der ikke tager beslutningen selv, hvis vi snakker de større kunder. Så er det op til os, hvis vi får forretningen, at implementere den sammen med lokale folk fra de udenlandske virksomheder.”

Søren Jørgensen ser med optimisme på vækstmulighederne for DSV i Latinamerika, for potentialet er enormt.

”For at give et billede af det, så kender jeg flere potentielle kunder i Mexico, som er vores største land i regionen, der hver for sig flytter flere containere ud af landet, end DSV-Mexico flytter for alle vores kunder.

Det siger en del om, hvor mange muligheder der er fremadrettet,” konkluderer DSV’s regionsdirektør for Latinamerika.

DSV med stor fremgang på ny liste over mest værdifulde brands

Finanshus: DSV-køb af C.H. Robinsons speditørdivision kan give mening for begge

Mere fra Watch Medier

Supermarkedspriser står til at blive varmt valgtema

SF’s forslag om en hasteundersøgelse af supermarkedskædernes prisstigninger bliver både kaldt en ”gratis omgang” og en ”god ide” af politiske aktører og interesseorganisationer. Én ting er der enighed om: Temaet bliver centralt i valgkampen.

FLSmidth opjusterer trods neddrosling i Rusland

Ingeniørkoncernen FLSmidth øger omsætning og overskud i andet kvartal og opjusterer forventningen til årets omsætning med en milliard. Divisionen, der sælger mineudstyr, trækker væksten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs