Professor: Dagligvaremarked kan blive som benzinmarkedet

Fremtidens dagligvaremarked kan komme til at ligne markedet for benzin med priser, der ”farer op og ned afhængigt af efterspørgslen”, forudser professor ved CBS efter år med kraftige prisstigninger og propper i forsyningskæderne.
Supermarkedspriser kan blive lige så bevægelige som benzinpriserne. | Foto: Henning Hjorth
Supermarkedspriser kan blive lige så bevægelige som benzinpriserne. | Foto: Henning Hjorth

Både detail-led og leverandører er nødsaget til at reagere på år præget af store prishop og forsyningskaos, vurderer professor ved CBS Mogens Bjerre, der forsker i detailhandel. Det kan føre til et dagligvaremarked af mere ”børsbaseret” karakter, siger han til Børsen og sammenligner det med benzinmarkedet.

Vurderingen kommer, efter dagligvarekoncernen Dagrofa i sidste uge meldte ud, at den vil skifte fra årlige leverandørforhandlinger til en mere løbende model, der tager hensyn til den aktuelle markedssituation.

Konkurrenten Coop har dog ikke i sinde at ændre sin model, imens Rema 1000 og Lidl fortæller, at de er i løbende dialog med deres leverandører. Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, vil dog ikke helt udelukke, at prisætningen kan blive mere følsom.

“Det kommer helt an på, hvad fremtiden bringer, og om der er samme ustabilitet som i øjeblikket. Det er klart, udbud og efterspørgsel påvirker priserne i høj grad under den forudsætning. Det har vi jo set. Men det kommer også an på, hvad man har fokus på som dagligvarekæde. Vi støtter op om danske leverandører, og det vil alt andet lige give mindre udsving i min optik, hvis varen er produceret i Europa,” siger han.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også