Annoncerne svigter: Facebook-ejer vil fyre 11.000 ansatte

Meta, selskabet bag Facebook, har planer om at fyre 13 procent eller 11.000 af de ansatte på grund af langt lavere annonceomsætning end ventet.
Foto: Kirill Kudryavtsev/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Kirill Kudryavtsev/AFP/Ritzau Scanpix
Af Ritzau

For første gang i selskabets 18-årige historie må Meta - det børsnoterede selskab bag Facebook - i gang med en større fyringsrunde.

Selskabet varsler i en pressemeddelelse afskedigelse af 11.000 ansatte, svarende til 13 procent af samtlige medarbejdere i hele koncernen.

Årsagen er stigende omkostninger og et svagt annoncemarked som følge af inflation og en begyndende økonomisk nedtur.

Meddelelsen følger i kølvandet på fyringer hos andre tech-selskaber som Twitter og Microsoft.

Stifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg fortæller i en besked til sine medarbejdere, at selskabets omsætning har været meget lavere end forventet.

”Jeg tog fejl, og det tager jeg ansvaret for,” skriver han.

Zuckerberg fortæller desuden, at Meta fremover vil prioritere områder som kunstig intelligens, erhvervskunder og det såkaldte Metaverse-projekt, som er en slags visuel repræsentation af internettet.

De ansatte, der mister deres arbejde, vil få 16 ugers løn plus to uger oveni for hvert år, de har været ansat. Samtidig beholder de deres sundhedsforsikring det kommende halve år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også

"Fra en virksomhedsbetragtning har det været en sund proces, men har også givet anledning til flere udtrædelser, end vi normalt ville se," lyder det fra Steen Rode, ledende partner hos Bech-Bruun. | Foto: Nikolai Linares

Fire partnere forlader Bech-Bruun

For abonnenter